donderdag 7 januari 2010

Overstappen

Overstappen van de ene dienstverlener, bijvoorbeeld de energieleverancier, naar de andere, gaat nog altijd niet zonder dat er zich problemen kunnen voordoen. De een stopt, maar de volgende begint niet, of de oude blijft net zo makkelijk ook rekeningen sturen. Trouw komt nu weer met een artikel over wat er allemaal mis gaat bij de overstap van de ene internetprovider naar de andere.

Of je dat nu leuk vindt of niet, het internet is een niet meer weg te denken communicatiekanaal. Zonder internetverbinding kan ik dit blog niet publiceren, waardoor een aantal personen zich gaat zich afvragen of er misschien iets met me aan de hand is. En dat is maar een simpel voorbeeld. Een 'internetwinkel' kan heel wat orders mislopen.

De Consumentenbond heeft geconstateerd dat ruim één op de vijf 'overstappers' meer dan 24 uur zonder internetverbinding zit. Bij twaalf procent duur het zelfs langer dan vijf dagen. Het probleem doet zich vooral voor bij verandering van ADSL-aanbieder. Dan zit 31 procent langer dan een etmaal zonder internet.

Als er nou iets computergestuurd is, is dat wel het internet. Je zou dus mogen aannemen dat die internetaanbieders een paar ICT-ers in dienst hebben die van wanten weten. Hier en daar een keer een foutje maken, OK, dat kan iedereen overkomen. Ik beheer zelf een website en weet dus dat in html-taal een dubbele punt i.p.v. een puntkomma een wereld van verschil kan maken en hoe lang het kan duren voordat je zo'n foutje gevonden hebt. Maar als je 31 procent van de 'overstappers' meer dan een etmaal zonder internet laat zitten is er meer aan de hand. Dan heb ik het idee dat deze bedrijven niet uitgaan van het oud-Hollandse principe 'de cost gaat voor de baet uyt'. Die willen eerst jouw klandizie en (vooral) jouw centen en daarna gaan ze nog wel eens kijken of ze het echt goed voor je kunnen regelen.

Toen ik nog ambtenaar was moest ik vaak aanhoren dat het bedrijfsleven zo veel efficiënter werkte dan de overheid. Echt compleet overtuigende bewijzen heb ik nog nooit gezien.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten