vrijdag 13 januari 2017

TUNNEL

Gisteren schreef ik hier over de brug over het IJ. Het PAROOL ging er nog over door, dus ik ook maar. De reacties op de keuze van het stadsbestuur voor de aanleg van één brug, vanaf het Java-­eiland naar Noord, zijn positief, maar er is ook zorg.

Er zijn mensen die vinden dat er sowieso (ook) een brug aan de westzijde van het Centraaal Station moet komen, want daar is de meeste drukte. Dat klopt, denk ik, niet zo erg. De meeste drukte vind je direct achter het Centraal Station. Aan de overzijde liggen (toeristen)attracties als Eye, de A'DAM TOREN en de Tolhuistuin. Voetgangers komen aan de voorzijde aan met een hele rij tram- en buslijnen en de Metro en ook de NS zal heel wat bezoekers aanvoeren.

Een brug aan de westzijde zal net zo'n lange 'aanloop' moeten hebben als die bij het Java-eiland. Dan zal hij een behoorlijk eind naar het westen moeten liggen, want je kunt hem moeilijk ergens in de grachtengordel laten beginnen.

(De tunnel voor) de Noord-Zuidlijn ligt bijna direct onder de route voor het Buiksloterwegveer, het drukste veer over het IJ.


De meest logische oplossing voor een fiets/voetgangersverbinding tussen beide kanten van het IJ is dus een tunnel langs de tunnel voor de metro. Er ontstaat geen hinder voor het scheeepvaartverkeer. De attracties blijven goed bereikbaar. Er hoeft niet dwars door bebouwd gebied een 'aanloop' aangelegd te worden.