zaterdag 8 januari 2011

Nachtvlucht

Wanneer je zoals ik uitsluitend digitale kranten leest, begin je met een serie 'koppen'. Die kunnen meteen al een bepaalde reactie oproepen. Ik lees bijvoorbeeld in Trouw Hoogwaterstand Maas door smeltwater en denk: so what else is new? Dat ga ik niet met rooie oortjes zitten lezen. Daarna zie ik: Astma houdt nachtvluchten traumaheli's tegen. Dan is mijn eerste reactie: Het moet niet gekker worden! Een mogelijk levensreddend vervoermiddel wordt aan de grond gehouden omdat een piloot (neem ik aan) last van astma heeft. Ik klik door naar het artikel en zie mijn vergissing: niet Astma, maar Atsma houdt die nachtvluchten tegen. (Dit is geen bedacht grapje. Het ging echt zo!)

Atsma is onze staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en gaat dus kennelijk ook over traumahelikopters. Hij vindt die nachtvluchten te riskant. Landen in het donker schijnt nog wel te kunnen, maar dan moeten ze eerst opgestegen zijn en daar zit het probleem. Ik heb uiteraard geen idee wat er zo riskant is, want dat wordt niet de krant vermeld. Er staat wel vermeld dat de ANWB (eigenaar van die helikopters) op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid per 1 april a.s. met die nachtvluchten zou beginnen. Er zijn miljoenen euro's geïnvesteerd in het geschikt maken van de daken van de academische ziekenhuizen. Daar zijn ze dus niet een paar dagen geleden mee begonnen.

Ik verwacht van geen enkel bewindspersoon dat zhij ook maar het flauwste benul heeft van de (mogelijke) risico's van nachtvluchten van helikopters. Daar hebben ze ambtenaren voor die dat benul wel (geacht worden te) hebben. De twee ministeries liggen op loopafstand (hooguit 15 minuten) van elkaar. Ze beschikken over de mogelijkheid te telefoneren en e-mailen. Het hoofdkantoor van de ANWB is iets verder weg, maar het is nog steeds Den Haag en ook daar mag je enige deskundigheid verwachten. Het dichtstbij zijnde academische ziekenhuis is het LUMC in Leiden (op een afstand van ongeveer 15 km van die twee ministeries), waar ze inmiddels ook iets weten over traumahelikopters. Ik neem aan dat er ooit eens zoiets geformeerd is als een 'Stuurgroep nachtvluchten traumaheli's', met de nodige commissies en werkgroepen. Heeft nou nooit iemand, voordat ze begonnen met het investeren van miljoenen euro's, de vraag gesteld: "Dus we zijn het er allemaal over eens dat die nachtvluchten kunnen?" Misschien kan een Kamerlid daarover eens een vraagje stellen?
x