zaterdag 28 maart 2015

(ON)VEILIG

Het opzettelijk laten crashen van die Airbus van Germanwings heeft ertoe geleid dat er weer veel gedacht en gepraat wordt over de vraag: Hoe (on)veilig is vliegen nu eigenlijk?

Er worden altijd maatregelen genomen om de laatste ramp te voorkomen. Sinds '9/11' wordt er tot aan het belachelijke gecontroleerd om te voorkomen dat er terroristen in een vliegtuig plaatsnemen. Die dichte cockpitdeur was zo'n maatregel. Nu besluit de ene vliegmaatschappij na de andere, dat er altijd minstens twee personen in de cockpit aanwezig moeten zijn.

Heeft er dan niemand overwogen dat het bemanningslid dat de piloot vervangt die even de cockpit verlaat wel eens het vriend(innet)je van de overblijvende piloot zou kunnen zijn? In die vliegtuigen van 9/11 zaten immers ook meerdere kapers. En inmiddels is wel duidelijk dat het niet alleen fundamentalistische moslims zijn, die vliegtuigen laten neerstorten. Waarom is er nog niet besloten dat alle bemanningsleden van een vliegtuig direct voorafgaande aan de vlucht medisch (psychiatrisch) gekeurd moeten worden?

Sinds de 70'er jaren vliegen er met Amerikaanse vliegtuigen 'airmarshalls', een soort veiligheidsagenten, mee. Is het vliegen daardoor veel veiliger geworden? Hoeveel kapingen zijn erdoor voorkomen? In ieder geval niet die van 9/11. Als je wel eens naar 'Air Crash Investigations' hebt gekeken, weet je dat vliegtuigen neerstorten door de meest onverwachte oorzaken. Zeer recent zag ik nog een aflevering waarin bleek dat een vliegtuig was neergestort omdat de hoogtemeters niet goed werkten. De oorzaak? Het vliegtuig had enige weken aan de grond gestaan, omdat er te weinig passagiers waren. In die tijd had zich een insect gevestigd in een klein buisje, dat een essentiële rol speelt bij die hoogtemeting. Buisje disfunctioneerde.

In Londen en Madrid werden aanslagen gepleegd op trein en metro. In Madrid deed het aantal dodelijke slachtoffers (191) niet onder voor het aantal passagiers van een Airbus 320 (150). Trein- en metropassagiers worden nog steeds niet of nauwelijks gecontroleerd. Het enige waar we ons druk over maken is of ze op tijd rijden.