maandag 13 december 2010

Kruispunt

Links zie je het kruispunt De Lairessestraat-Cornelis Schuytstraat, op een paar honderd meter afstand van Concertgebouw en Museumplein in Amsterdam. De De Lairessestraat is een redelijk drukke doorgaande straat (maar er zijn veel drukkere). Tramlijn 16 rijdt er en vijf buslijnen van Connexxion, richting Amstelveen en Schiphol. De tramrails liggen, zoals gebruikelijk midden op de weg en de bussen rijden daar ook. De Cornelis Schuytstraat aan de noordzijde van de De Lairessestraat is een winkelstraat. Het kruispunt is beveiligd met verkeerslichten.

In de jaren 2007 t/m 2009 zijn op dat kruispunt negen ongelukken gebeurd, meldt Het PAROOL. Daarbij was in vijf gevallen sprake van letsel. Daarom is de kruising officieel geen blackspot: daarvoor zijn zes ongevallen met letsel in drie jaar een vereiste. Er vielen nog geen doden op het kruispunt. De afgelopen week zijn er twee ongelukken gebeurd. Zo knalde een bus op een auto, die linksaf de Cornelis Schuytstraat wilde inrijden. De bestuurster moest uit haar auto worden gezaagd door de brandweer. (...) Ondernemers vragen het stadsdeel al jaren om maatregelen, maar tot dusver is niets gebeurd.

Drie jaar heb ik op een steenworp afstand van dat kruispunt gewoond. Het is absoluut geen onoverzichtelijk kruispunt. Er is niets wat het uitzicht naar links of rechts belemmert. Een medewerker van Christie's op de hoek zegt: de bus en tram, die over de middenbaan van de De Lairessestraat rijden, hebben tegelijk groen licht met auto's die naast ze rijden en linksaf willen slaan, de Cornelis Schuytstraat in. Omdat de bussen en trams op de De Lairessestraat soms flink vaart maken, gaat het vaak mis. Ik rijd nog wel eens met tram of bus door de De Lairessestraat, maar ik heb nooit de indruk gekregen dat die veel meer vaart maken dan de auto's. Ik vermoed, maar ik heb totaal geen verstand van autotechniek, dat gewone auto's sneller optrekken dan bussen en trams. Wat ik wel weet is dat als een linksaf slaande auto daar op een bus knalt, de bestuurder van die auto een verkeersovertreding heeft gemaakt door als afslaand verkeer geen voorrang te geven aan rechtdoor gaand verkeer. Dat heeft dus helemaal niets met de verkeerssituatie te maken en alles met de wens om nog net even vóór bus of tram langs te schieten en zo dertig seconden eerder in de Cornelis Schuytstraat te zijn. Tussen Museumplein en Haarlemmermeerstation (waar de De Lairessestraat inmiddels Cornelis Krusemanstraat heet, maar dat is dan ook de enige verandering) zijn negen kruisingen, waarvan de meeste zonder verkeerslichten. Daar knallen kennelijk niet met sombere regelmaat auto's op bussen.

Zelfs iemand die bewust een verkeersovertreding maakt wens ik niet toe uit de auto gezaagd te moeten worden. Maar ik zie ook geen reden het bestuur van het stadsdeel en de gemeentelijke Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (die verantwoordelijk is voor het aanpakken van gevaarlijke kruispunten) iets kwalijk te nemen. Er is niets gevaarlijks aan het kruispunt. Er zijn automobilisten die zich gevaarlijk gedragen en mede daardoor niet alleen zichzelf, maar ook een bus vol passagiers in gevaar brengen.
x