dinsdag 7 juli 2009

Dode

Achteraf gezien heb ik, denk ik, nog geluk gehad. Ik lijk in niets op de 'klerenkasten' die om Geert Wilders heen lopen als die zich onder het publiek begeeft. Mijn leeftijd werkt ook niet echt mee. Toch heb ik in mijn onnozelheid diverse malen bij Amsterdam Centraal een taxi geweigerd omdat een chauffeur aangaf mij wel te willen vervoeren, maar dan tegen een hogere prijs dan het gewone tarief volgens de meter. Ik ben zelfs een keer uit een taxi gestapt waar ik al in zat. Het had zomaar kunnen gebeuren dat de chauffeur mij er enigszins hardhandig op gewezen had dat ik het tarief moest betalen dat hij en zijn maatjes hadden vastgesteld. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de man die zondagochtend door een taxichauffeur zodanig gemolesteerd werd dat de dood erop volgde, geweigerd had zich voor een exorbitante prijs te laten vervoeren. Dat gebeurde op de taxistandplaats bij het Leidseplein. Trouw schrijft over de chauffeurs die daar op een vrachtje wachten: Ze zouden korte ritten weigeren, veel te hoge prijzen vragen, ruzie maken met elkaar en klanten intimideren. Ook elders in Amsterdam zijn er veel problemen met chauffeurs. De taxistandplaats bij Amsterdam Centraal krijgt in het artikel het predikaat "berucht". In Het PAROOL wordt een Rotterdammer beschreven die 40 euro zou moeten betalen voor een rit van het Leidseplein naar het Alexanderplein. Volgens de meter zou dat hooguit 25 euro zijn. Een Duits echtpaar zou 35 euro moeten betalen voor een rit naar de Koninginneweg. Volgens de meter zou dat 15 euro zijn (als ze tot het eind van de Koninginneweg zouden gaan).

De Amsterdamse wethouder Hans Gerson (verkeer) noemde het incident in een reactie 'een absoluut dieptepunt in de taxiwereld en iets wat absoluut niet te tolereren is'. Op 6 december vorig jaar wijdde ik al een 'Beggartalk' aan mijn ervaringen met taxi's bij Amsterdam Centraal. Daarin schreef ik ook dat een ambtenaar van de gemeente ronduit toegaf dat er aan 'handhaving' bij Amsterdam Centraal niets gedaan werd. Hans Gerson lult dus uit zijn nek. De wantoestanden bij die taxistandplaatsen en bij het taxivervoer in het algemeen worden al getolereerd sinds het taxivervoer - in 2000 - geliberaliseerd werd. Die liberalisering was erop gericht het vervoer klantvriendelijker en goedkoper te maken. Het is duurder geworden en nu is er inmiddels een dode gevallen.

Er is een nieuw tariefsysteem gekomen, maar daarmee wordt niet genoeg verdiend. Dat betekent niet dat het tarief te laag is. Het betekent dat er, sinds de liberalisering, veel te veel taxi's zijn en vele varkens maken de spoeling nu eenmaal dun. Het kalf is inmiddels verdronken. Nu nog even de put dempen.
x