zaterdag 13 april 2019

SMERIG

Er zijn Sterreclames die je liever niet wilt zien als je aan het eten bent. Hornbach, die doe-het-zelfzaak, maakt het behoorlijk bont. Je ziet twee mannen van middelbare leeftijd met behaarde bovenlijven die een tuin 'lenteklaar' aan het maken zo zijn. Het zonnetje schijnt, de mannen hebben het warm en zweten.

Er verschijnen twee mannen in witte jassen in beeld. Ze hebben een soort metalen, afsluitbare doos op wieltjes bij zich. De doos klapt op en de mannen in witte jassen kijken uitnodigend naar de bezwete mannen. Die weten wat hun te doen staat: zij trekken hun bezwete kleren uit die in die doos gaan.

In het volgende beeld gaan de kleren in plastic zakjes die vacuüm getrokken worden. Die zakjes komen terecht in, naar ik aanneem, een grote stad.  Je ziet een automaat zoals je die hier wel op stations ziet, waar je frisdrank of snoepwaren uit kunt halen. Een Aziatische vrouw, ik vermoed Japans, haalt zo'n zakje uit de automaat, maakt het open, snuift de lucht uit het zakje op en kijkt gelukzalig. In beeld verschijnt de tekst "Zo ruikt het voorjaar."

Er zijn kennelijk reclamemensen die erin geloven dat deze commercial de omzet van Hornbach zal vergroten en dat hebben zij de bazen ven Hornbach ook nog wijs weten te maken. Misschien is het humoristisch bedoeld. Dat werkt in de reclame. Ik heb een ander gevoel voor humor.