donderdag 24 september 2015

ICOON

Als je in de afgelopen jaren Amsterdam en ook nog eens het Museumplein bezocht hebt, zal dit beeld je bekend voorkomen (Je moet er dan wel een hoop mensen op en omheen bij bedenken.):
Als het aan een groep Amsterdamse creatievelingen ligt, las ik in Het PAROOL, blaast I Amsterdam morgen (d.w.z. gisteravond) zijn laatste adem uit. Ze willen het logo, dat in 11 jaar uitgroeide tot een icoon van de stad, symbolisch begraven op het Museumplein. 'I Amsterdam heeft veel goeds gedaan, maar dreigt een hol begrip te worden.' Een van die "creatievelingen", Caspar van Gemund (37), zegt: 'Mede door dit logo is Amsterdam in een decennium uitgegroeid van een groezelige stad tot een gastvrije, winstgevende wereldstad.' 

Dat hele decennium en de zeven jaren daarvoor woonde ik in Amsterdam. Het is mij nooit opgevallen dat Amsterdam vóór dat decennium "groezelig" was en dat de stad "mede door dit logo" tot "een gastvrije, winstgevende wereldstad" uitgroeide.

Van meet af aan heb ik de kreet I amsterdam nogal stompzinnig gevonden. Volgens mij is AMSTERDAM icoon genoeg. Stichting Amsterdam Marketing (de citymarketingorganisatie van Metropool Amsterdam, actief op het gebied van promotie, informatie, onderzoek en dienstverlening) schrijft: 'De aanname dat I amsterdam alleen toeristen naar de stad haalt is volledig onjuist. (...) Ons werk gaat veel verder dan het promoten van Amsterdam bij internationale bezoekers. (...) I Amsterdam is het motto van de stad en haar bewoners. De sterkste troef van Amsterdam is de diversiteit van de mensen die er wonen, werken, studeren en er op bezoek komen. Deze mensen maken Amsterdam.'

Ik ben zo'n bewoner, maar I amsterdam is NOOIT mijn motto geweest. Als ik al een motto zou hebben, zou dat zijn, in gewoon Nederlands: 'Ik ben een Amsterdammer'. Los daarvan: "de diversiteit van de mensen die er wonen, werken, studeren en er op bezoek komen", maken ook New York, Santiago de Chile, Soemba en Amersfoort.