maandag 31 juli 2017

GRATIS

Stel je even voor: een supermarkt maakt reclame met "Gebruik van winkelmandjes en -wagentjes is gratis". Natuurlijk zou het te gek zijn als je daarvoor zou moeten betalen. Beter gezegd: het zou te gek zijn als je daarvoor apart zou moeten betalen. Je betaalt er immers wel degelijk voor, zoals je ook betaalt voor de caissières  en de vakkenvullers, de aiconditioning en wat voor kosten er nog meer gemaakt worden om de tent draaiende te houden, zodat jij je dagelijks benodigde spullen daar kunt aanschaffen. De eigenaar telt al die kosten en de inkoopkosten van de productenbij elkaar op en gooit daar een percentage bovenop. Dat is zijn winst. Hij kan die zo hoog mogelijk maken als hij zelf wil, maar als hij die te hoog maakt, zal hij geen klante krijgen of ze verliezen.

Webshops schermen ook graag met 'gratis': de producten worden 'gratis' thuisbezorgd, je kunt ze 'gratis' retourneren. Bij alle grote brillenboeren krijg je tegenwoordig 'gratis' een tweede bril. Geloof jij - of trap jij - daar nog steeds in?