maandag 22 december 2008

Unconvenient

In het bedrijfsleven gaat - in het algemeen, zeg ik maar genuanceerd - het winst maken vóór het bevorderen van een leefbaar milieu. Ik blijf genuanceerd, dus: ik kan me daar ook nog iets bij voorstellen. Nu de kredietcrisis woedt en geleid heeft tot een economische recessie, zal het bedrijfsleven, waarschijnlijk, nog ietsje minder geneigd zijn dure milieumaatregelen te nemen.

Gelukkig zijn er nog veel particulieren die uit liefde voor en bezorgdheid om natuur en milieu diverse natuur- en milieuorganisaties financieel ondersteunen, zoals het Wereld Natuur Fonds, Vereniging Milieudefensie en Greenpeace. De film 'An Unconvenient Truth' van Al Gore heeft vorig jaar nog voor een aardige toename van het aantal leden van die organisaties gezorgd. Op zich vind ik dat wat merkwaardig, want Gore vertelde niets nieuws. Hij had het slechte nieuws (nou ja, nieuws?) aardig op een rijtje gezet met pakkende beelden. Hij is zelf ook bekend en was een tijdje belangrijk, dus laten we dan eindelijk maar eens lid worden van zo'n club. Als particulier kun je nu eenmaal wat principiëler zijn dan een bedrijf.

Helaas was ik weer wat te optimistisch. In de Volkskrant kom ik een ANP-bericht tegen waarin staat dat het Varaprogramma 'Vroege vogels' gisteren bekend maakte dat die mooie organisaties de laatste tijd vanwege de kredietcrisis veel leden verliezen, Greenpeace maar liefst 22.500.

Ik kan niet in andermans portemonnee kijken en kan dus ook niet bepalen of die bezuinigingen terecht zijn. Ik denk echter dat er ook wat anders meespeelt. Naast andere dingen was de film van Gore ook een gewone hype, die nog eens bevorderd werd door een Nobelprijs. Veel aandacht van de media dus. Ja, dan ga je een keer nadenken en vooruit, je sluit je aan. Hypes hebben de neiging snel weer in de vergetelheid te raken. De kredietcrisis heeft ook wel hypekenmerken, krijgt ook veel media-aandacht en hup: je gaat weer nadenken. Natuurlijk zijn het milieu en de natuur je veel waard, maar gaat het daar nu veel slechter mee als jij je lidmaatschap opzegt? Het hemd is nader dan de rok, toch? Of, zoals mijn grootmoeder placht te zeggen: je hebt liever het vlees dan de botten. Dat zou je ook 'an unconvenient truth' kunnen noemen.