maandag 16 januari 2017

PETITIE

Afgelopen zaterdag schreef ik hier over de culturele 'achterstelling' van het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West. Achterstelling uiteraard t.o.v. het centrum. Want in Nieuw-West wonen ze nog altijd veel dichter bij Rijksmuseum en Concertgebouw dan de bewoners van bijvoorbeeld Holwerd, Rodeschool, Slenaken of Retranchement. (Ja, dat laatste ligt in Nederland, een dorp in de gemeente Sluis in Zeeuws-Vlaanderen.)

"In Nieuw-West wonen 152.000 mensen, meer dan in Arnhem en Amersfoort. Het lijkt wel alsof zij niet echt meetellen, alsof het geen Amsterdammers zijn die recht hebben op voorzieningen." Dat zegt stadsdeelvoorzitter Achmed Baâdoud tegen Het PAROOL. Deze keer heeft hij naar mijn mening groot gelijk. Het gaat nu om het openbaar vervoer. Sinds kort stoppen de Intercity's richting Schiphol en verder niet meer op  station Lelylaan.

"Nog maar weinig mensen weten dat (tram)lijn 14 ook verdwijnt. Het wordt amper gecommuniceerd door het GVB, terwijl het voor heel veel mensen een belangrijke verbinding is, dwars door de stad langs allerlei hot­spots als de Dam en Artis." Het GVB vindt dat tramlijn 7 voldoende mogelijkheden biedt voor de mensen in West. Maar 14 gaat dwars door het centrum, langs de Dam, de Munt, het Rembrandtplein en de Stopera, terwijl lijn 7 net langs en onder het centrum door gaat, via Marnixstraat, Leidseplein, Wetenringschans en Sarphatistraat. Shirley Brandeis, mede-initiatiefnemer van een petitie, zegt daarover: "Je moet veel vaker overstappen. Dat is voor mijzelf nog niet zo erg, maar voor ouderen en mensen met een kinderwagen is het een ramp."

Het opheffen van lijn 14 zal wel met bezuinigingen te maken hebben. Geheel onterecht. Openbaar vervoer is, althans dat behoort het te zijn, een nutsvoorziening. Die hoeft geen winst te maken. Die mag, als ze een groot publiek ten dienste staat, zelfs verlies lijden. Dat verlies kunnen we met ons allen, via de belastingen, dragen. Zo gaat dat in een beschaafde maatschappij.

Onderteken deze petitie.