donderdag 24 augustus 2017

DRAAGVLAK

Milieudefensie eiste woensdag bij de Haagse rechtbank dat Nederland zo snel mogelijk komt met maatregelen waardoor de luchtkwaliteit overal in het land aan de Europese normen voldoet. Dat schreef Het PAROOL. Wat zegt de landsadvocaat namens de regering? Voor maatregelen om ook in de grote steden overal de luchtkwaliteitsnormen te halen is geen draagvlak.

Ik leid aan matige tot ernstig COPD. Ik zou me dus best wat drukker mogen maken over de hoeveelheden fijnstof en stikstofdioxide in de lucht en over de maatregelen die de overheid neemt om die hoeveelheden terug te dringen. Of niet neemt: Milieudefensie wijst daarbij ook op onderzoek van de Rekenkamer waaruit blijkt dat van de 1,5 miljard euro die in de periode van 2005 tot 2015 zijn uitgetrokken is voor verbetering van de luchtkwaliteit bijna de helft ongebruikt is gebleven.

In Het PAROOL van 9 mei jl. viel te lezen: De milieuzone die Amsterdam per 2018 instelt voor oude scooters wordt ietwat versoepeld. Als ze een viertaktmotor hebben en nog geen tien jaar oud zijn, mogen ze straks toch de stad in.

Als reden om niets (of te weinig) te doen, wijst de overheid dus op het gebrek aan draagvlak. Dat betekent naar mijn idee dat de burgerij allerlei maatregelen niet ziet zitten. Mensen willen gewoon met hun oude auto met sterk vervuilende dieselmotor de stad in kunnen. Mensen willen gewoon op hun vervuilende brommer of scooter blijven rijden. Die COPD heb ik grotendeels aan mezelf te wijten, dus mij hoor je niet al te hard klagen, maar al die vervuilende automobilisten en brommerrijders zouden ook eens kunnen denken aan niet-rokers met astma of chronische bronchitis. Misschien moeten die wel eens mede een draagvlak vormen voor het oplossen van problemen waar die automobilisten en brommerrijders mee te maken hebben.