donderdag 4 juni 2015

UITGEKLEED

Als in 2017 - zes jaar te laat - de Noord/Zuidlijn dan eindelijk in gebruik genomen wordt, bevindt het beginstation daarvan zich op een steenworp afstand van mijn woning. Ben ik daar blij mee? Niet echt. Het PAROOL laat de Amsterdamse vervoersdeskundige Guido Bruggeman, die in het buitenland steden adviseert over het openbaar vervoer, aan het woord. Dat leidt tot de volgende kop boven het artikel: Expert: reiziger bus en tram wordt geofferd aan Noord/Zuidlijn.

Nog maar zeer recent is aan de IJ-zijde van Amsterdam Centraal een groot busplatform in gebuik genomen als begin- en eindpunt van alle GVB- en regionale buslijnen naar en van Amsterdam-Noord en noordelijker gelegen plaatsen. Reizigers zullen veel vaker moeten overstappen. Het bus- en tramnetwerk in Amsterdam wordt uitgekleed om te voorkomen dat de Noord/Zuidlijn straks te weinig reizigers heeft. (...) 'Het is als met de Fyra. Om die te vullen, werd de intercity van Amsterdam naar Brussel geschrapt.'

Dankzij  de Noord/Zuidlijn:
  • gaan er 50% minder trams door de Vijzelstraat;
  • gaan er 33% minder trams door de Leidsestraat;
  • gaan er 25% minder trams langs het Rembrandtplein;
  • eindigt 70% van de bussen uit het Waterland in Noord;
  • eindigt 70% van de bussen uit Zaanstad in Noord;
  • eindigt 50% van de streekbussen uit Amstelland/Meerlanden (zeg maar: uit Amstelveen) bij station Zuid;
  • wordt metro/sneltram 51 naar Amstelveen opgeheven;
  • wordt de IJtunnel GVB-busvrij.

'En dan zeggen: de bereikbaarheid verbetert. Dat is bezijden de waarheid.'