dinsdag 22 september 2015

STEREOTYPE

Om mijn totale onkunde op het terrein van contemporaine kleding aan te tonen schreef ik afgelopen zondag over 'Hoodies' Mijn onkunde bleek nog groter dan ik dacht: in een artikel in Het PAROOL kwam ik gisteren de 'Onesie' tegen. Ik sloeg aan het googelen en kwam dus vele Onesies tegen:
Het bleek mij dat de Onesie helemaal niets nieuws is, afgezien wellicht van de naam. We kenden dit kledingstuk al in de zeventiger jaren als 'jumpsuit', die volgens mij toen uitsluitend door vrouwen gedragen werd. Ik herinner me nog goed dat Boukje er zeer bevallig in uitzag.

De Onesie werd genoemd in een artikel in de rubriek 'Eten & Drinken' over een motorkledingwinkel, waar ook een stoere kop koffie te krijgen is. Want volgens eigenaar Zoran Holtkamp kan dat best samengaan. (...) Zoals in wel meer winkels tegenwoordig kun je in de Rusty Gold Motorshop, die vorige week opende, ook een kop koffie drinken. Zelf een groot koffieliefhebber vindt eigenaar Zoran Holtkamp (35) het onmisbaar om mensen in zijn motorkledingwinkel een kopje Italiaanse koffie aan te kunnen bieden: 'De koffietentjes in Amsterdam zijn lief, leuk en vooral gericht op vrouwen. Het stoere van de koffie ontbreekt.' Het zal daar wel druk worden met 'Hell's Angels' en 'Bandido's'. OM en politie slagen er maar niet in aan te tonen dat dit criminele organisaties zijn, maar op hun beurt zullen ze er geen bezwaar tegen hebben ervan verdacht te worden liefhebbers van een "stoere kop koffie" te zijn.

Holtkamp wil met zijn winkel het stereotype doorbreken dat motorrijders eng zijn. Nee, in zo'n schattige Onesie kun je moeilijk op de vuist gaan, of erger, met leden van een concurrerende motorbende. Sorry, motorclub.