zaterdag 22 augustus 2020

CHIP

In een reactie op de recente adviezen en waarschuwingen van Mark Rutte zei Femke Halsema volgens Het Parool: "We hebben 8000 horecagelegenheden in de stad en 5000 agenten, dus reken maar uit."

Ik heb er hier al verschillende keren over geschreven. Risicovolle situaties pak je niet aan met waarschuwingen en adviezen. Je stelt regels en handhaaft die. Mensen die geen gezinsleden van elkaar zijn, maar toch te dicht op elkaar staan/zitten/liggen/lopen krijgen meteen een boete. Hetzelfde geldt voor horecagelegenheden waar de gasten samenklonteren: eerst een boete, bij herhaling de tent dicht voor enige tijd. Het Parool geeft een aardig voorbeeld van hoe het niet moet: ombudsman en bestuurskundige Arre Zuurmond zegt in een horecagelegenheid dat zijn gezelschap geen familie is. De reactie: "O, dat had u niet moeten zeggen." Ja, zo schiet het niet echt op.

Ik weet ook wel dat Halsema geen mogelijkheid heeft meer blauw de straat op te sturen. Dat is het rechtstreekse gevolg van jarenlang (rijks)overheidsbeleid. Ik weet ook wel dat agenten en boa's die daadwerkelijk handhaven het gevaar lopen door boze omstanders gemolesteerd te worden. Daar lijkt me een oplossing voor. Verspreid die handhavers niet in groepjes van twee of drie over de hele stad, maar zet ze in grotere groepen in bij 'brandhaarden' en geef de boa's de middelen om zich tegen fysiek geweld te verdedigen, wapenstok en pepperspray.

Het Parool laat ook een aantal gedragswetenschappers aan het woord. Mensen die zich niet aan een regel willen houden, letten nauwelijks op de hoogte van de sanctie, maar vooral op de pakkans. Twee derde van de bevolking zegt zich aan de coronamaatregelen te houden – een derde dus niet. Dat zijn vijf miljoen volwassenen. (...) Volgens gedragspsycholoog Suzie Geurtsen moeten vooral jongeren continu worden herinnerd aan het feit dat corona er is, bij voorkeur visueel. Een app bijvoorbeeld, die met bewegende bolletjes aangeeft hoeveel mensen in de buurt de ziekte hebben. Geurtsen: “Met elke dag een update voor de plek waar je naartoe gaat. Landelijke cijfers voelen toch erg als een ver-van-je-bedshow.”Ik hoor het ze al zegen: 'Ik heb nou toch een geinig appje! Moet je eens zien hoeveel bewegende bolletjes en zulke leuke kleuren. Ze zeggen dat je zo weet hoeveel zieke mensen er in de buurt zijn. Allemaal onzin! Die mensen hebben een speciale chip bij zich en worden tegen betaling in groepjes de stad ingestuurd om ons bang te maken.

Een vlag op drukke plekken kan ook, net zoals op het strand dagelijks wordt aangegeven of de zee gevaarlijk is. We hebben de afgelopen dagen gezien wat het effect van zo'n rode vlag is. Nihil komma niks.

Heel modern: influencers inschakelen. Geurtsen: “Jongeren zijn, meer dan anderen, vatbaar voor wat leeftijdsgenoten doen.” Een van de bekendste influencers is Enzo Knol met een dagelijkse vlog op YouTube. Ik heb alleen wat titels bekeken:
DIT APPARAAT SCANT JE GEZICHT EN DIT KWAM ERUIT.
WIJ VERTREKKEN NAAR HET DUURSTE LAND VAN EUROPA!
WIE VERLIEST MOET DE SLOOT IN
DIT SPRINGKUSSEN LANCEERT JE SUPER HOOG DE LUCHT IN!!

Dat graaft behoorlijk diep. Ik heb een mooie titel voor zijn volgende vlog:

HOUD ANDERHALVE METER AFSTAND VAN ELKAAR, ANDERS GA JE DOOD!

Halsema kan haar dienders weer voor echt politiewerk inzetten.