donderdag 16 april 2015

SNEL

Hoe kun je iets goed verpesten? Ik heb het er hier al eens eerder over gehad: de elektrische fiets, oftewel e-bike, die steeds sneller gaat. Wat hebben 'we' toch met snelheid? Veel automobilisten vinden 100 km/u niet snel genoeg. Brommers en snorfietsen worden opgevoerd, zodat ze veel harder kunnen dan de wettelijk toegestane snelheid. Er zijn al e-bikes die wettelijk in de categorie snorfiets vallen. Het PAROOL wijdde er gisteren weer eens een artikel aan. Supersnelle e-bikes rukken op in het stadsbeeld. Gevaarlijke rijwielen, zeggen sommigen. Maar wel enorm praktisch voor forenzen, zeggen anderen. 'Het vraagt enige beheersing.'

Ja, beheersing. Die willen veel mensen juist niet. Die willen niet snel op hun werk, of waar dan ook zijn, ze willen racen! De e-bike is een prachtige uitvinding voor mensen als ik (dagje ouder, fysieke problemen) die toch graag willen fietsen en daarbij wel een beetje ondersteuning kunnen gebruiken, bij hellingen, tegenwind of grotere afstanden. Mijn e-bike stopt met ondersteunen als ik 25 km/u rijdt. Snel genoeg, toch?

Ralf Braakman van V-fiets, die bestaande fietsen elektrisch maakt, weigert resoluut als zich een klant meldt met de vraag of zijn fiets kan worden opgevoerd naar 45 kilometer per uur of meer. 'Opvoeren doen we niet aan. Wat we wel doen, is snelheid toevoegen. Maar maximaal tot 25 kilometer per uur. Harder moet je niet gaan in de stad, dat is gevaarlijk. Wij maken bijvoorbeeld wel een elektrische bakfiets waarmee mensen gemakkelijk tegen een steile brug op kunnen fietsen.'

Roderick van den Berg van Juizz, op de Overtoom, ziet niet per se de gevaren. Hij verkoopt in zijn winkel veel speed pedelecs, waarmee een snelheid kan worden gehaald van 45 kilometer per uur. 'Het is een enorm goed alternatief voor de auto, bijvoorbeeld voor mensen die dagelijks afstanden moeten rijden van tien tot dertig kilometer. Ter ver voor de fiets, maar niet praktisch met de auto.'


Ik vrees dat Roderick van den Berg meer klanten krijgt dan Ralf Braakman. En er zijn altijd ondernemers die graag verdienen aan het toegeven aan de slechtste instincten van de mens.

Ik rijd tegenwoordig dagelijks op een scootmobiel. Het moet mogelijk zijn dat ook 45 km/u te laten rijden. Ik zie ze al scheuren door het winkelcentrum. Ik houd het maar op een wandeltempo. Alleen op fietspaden ga ik een ietsje sneller.