zondag 22 maart 2015

REGELEN

Het is inmiddels ongeveer een jaar geleden dat ik binnen Amsterdam en aanpalende slikken en zompen voor het laatst gebruik heb gemaakt van bus of tram. Binnen een straal van 25 km (hemelsbreed) van mijn flat maak ik sindsdien gebruik van het Aanvullend Openbaar Vervoer, dat wordt uitgevoerd door taxi(busje)s van Connexxion. In een busje kan dus ook mijn scootmobiel mee. De koten worden grotendeels door de geemnte betaal in het kader de Wet maatschappelijke ondersteuning.

Ik heb ook al diverse keren het scootmobiel meegenomen bij een treinreis. Dat vereiste een hoop geregel:
  • de taxi’s naar en van het station in Amsterdam;
  • de hulp bij het in en uit de trein rijden van het scootmobiel;
  • de taxi van het station naar mijn eindbestemming en vice versa.
Toen ik onlangs vrienden in Gouda bezocht, kostte het sowieso al een hoop moeite om erachter te komen welk nummer ik moest bellen om vervoer voor mij en mijn scootmobiel in die gemeenre te regelen. Omdat het bezoek wat uitliep, moest ik mijn reisschema veranderen. Dat kostte dus drie telefoontjes.

Het interlokale vervoer kan sinds enkele dagen wat simpeler. Ik heb nu ook een vervoerspas van ‘Valys’. Binnenkort ga ik daarvan voor het eerst gebruik maken. Dan ga ik naar mijn schoonzus en zwager in Dalen:

Ik hoef nu alleen maar aan Valys op te geven hoe laat ik in Dalen wil arriveren en hoe laat ik weer wil vertrekken. Valys regelt de taxi's en de hulp bij het in en uit de trein stappen. Die hulp wordt op het (onbemande) station van Dalen niet geleverd. Ik vermoed dat ik met de trein tot Emmen ga en daar de taxi naar Dalen neem. De taxi kost € 0,20/km. Dat wordt dan € 3,40 voor de hele rit. (Ter vergelijking: voor een taxi van TCA in Amsterdam    betaal je een starttarief van € 2,95 +  € 2,17/km. Voor één kilometer ben je dus al meer kwijt dan ik voor de 17,3 kilometer van Emmen naar Dalen. Dit jaar kan ik 500 km met Valystaxi's rijden. Over een heel jaar is dat 600 km. Die € 0,20/km is in feite niet meer dan een eigen bijdrage. Het merendeel van de kosten wordt door het ministerie van WMS gedragen.