zaterdag 28 januari 2017

AMSTERDAMMER

Ik heb het hier al eens geschreven: vraagt men mij in het buitenland waar ik vandaan kom, dan zeg ik niet 'Nederland', maar 'Amsterdam'. Ik noem mezelf ook nooit 'Nederlander' maar 'Amsterdammer'. Het Nederlanderschap zegt mij helemaal niets. Vraag me niet wat het Amsterdammer zijn me dan zegt, want ik zou het niet kunnen omschrijven. Het is al weer een flink aantal jaren geleden dat ik enkele weken niet in Amsterdam was, maar ik weet nog altijd wat het is om vanuit de trein vóór de aankomst bij Amsterdam Centraal de stad weer te zien. Dan ben ik weer THUIS!

Gisteren las ik dit in Het PAROOL: Oproep - Geboren en getogen Amsterdammer: alleen al omdat het zo lekker bekt, zou je eenieder Mokum in het paspoort gunnen (...) Het Parool is op zoek naar Amsterdammers die officieel niet in Amsterdam zijn geboren omdat hun moeder, die destijds wél in de stad woonde, buiten de stadsgrenzen beviel. Betreur je dat, of heb je er nog nooit een nacht van wakker gelegen? Mail ons, wij horen het graag!

Ik vind dat een beetje onzin. Van mij hoef je niet In Amsterdam geboren te zijn om je Amsterdammer te mogen noemen of voelen. Ik spreek ook wel eens mensen die in Amsterdam geboren en getogen zijn, maar het geen probleem zouden vinden ergens anders te moeten wonen. Ik moet er, eerlijk gezegd, niet aan denken. Afgezien van de Flevopolders, de Haarlemmermeerpolder en de Wieringermeerpolder (De polders die dankzij Leeghwater ontstaan zijn, vind ik heel mooi.), vind ik de rest van Nederland ook prachtig, maar dat is voor vakanties en kleinere uitstapjes.  Wonen doe je in Amsterdam.

Er is overigens één soort Amsterdammer(tje)s, waarvan de echtheid niet betwist wordt.


Allen fanatieke automobilisten hebben er de pest aan.

1 opmerking:

  1. Of, zoals ik geboren en 28 jaar getogen in Amsterdam,
    in de prachtige stad Haarlem. Als je dan ook nog het voorrecht hebt midden in het centrum van de stad te wonen: een topper!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen