woensdag 5 juli 2017

LATER

Ruim drie jaar maak ik nu gebruik van het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV), zodat ik met rollator of scootmobiel kan komen waar ik wil. En dat tegen zeer lage kosten: het vervoer wordt op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning door de gemeente Amsterdam gefinancierd; ik betaal alleen een schappelijke eigen bijdrage.

Tot1 juli jl. werd het vervoer uitgevoerd door Connexxion. In het algemeen was ik daar wel tevreden over. Natuurlijk kwamen ze wel eens te laat, maar meestal hadden  ze daar wel een redelijk klinkende verklaring voor. Kennelijk moet er om de zoveel jaar opnieuw een aanbesteding plaatsvinden, waarna de vervoerder voor de komende periode wordt bepaald. Sinds 1 juli wordt het AOV in Amsterdam uitgevoerd door Rotterdamse Mobiliteit Centrale (RMC). Nee, we krijgen niet ineens te maken met Rotterdamse chauffeurs. De RMC moest minimaal 70% van het in aanmerking komende personeel van Connexxion overnemen.

Waarom een andere vervoerder? Ik vermoed omdat die de minste kosten in rekening brengt. Hoe doet hij dat? Minder personeel? Minder auto's? Andere werkwijze? Zal dat niet koste gaan van de klanten? Ik besloot vanaf het begin bij te houden, of de taxi's op tijd kwamen en zo niet, hoeveel ze te laat waren.

Gisteren reed ik voor het eerst met de RMC. De vervoerder mag ritten van diverse klanten combineren en mag daarom een kwartier eerder of later dan afgesproken bij de klant arriveren. Ik neem dan ook altijd een marge in acht als ik ergens, bijvoorbeeld bij het ziekenhuis, op een bepaalde tijd moet zijn.

Gisteren zou ik om 10:15 uur van huis gehaald worden. Het werd 10:35 uur. De rit naar huis zou om 12:00 uur beginnen. Het werd 12:55 uur. Dat belooft wat.