woensdag 17 februari 2016

KABELBAAN

Er ligt nu eenmaal een groot stuk water tussen Amsterdam-Noord en de rest van de stad. Om van de ene kant naar de andere te komen, kun je, met een auto, gebruik maken van drie tunnels: Coen-, IJ- en Zeeburgertunnel of van de Schellingwouderbrug. Die brug kun je ook gebruiken als voetganger of fietser, maar in veel gevallen zal dat een behoorlijk eind om zijn. Je kunt dus beter kiezen voor een van de zeven ponten. Het meest frequent vaart die tussen het Centraal Station en de Buiksloterweg: een groot deel van de dag gaat er iedere zes minuten een pont.



De ponten worden veel gebruikt. Er is te weinig capaciteit, vindt de gemeente. De oplossing? Ik schreef daar al eerder over, twee bruggen, voor fietsers en voetgangers, over het IJ. Dat wil de gemeente laten onderzoeken. Als dat project doorgaat zal het vast veel geld gaan kosten en zal het ongetwijfeld later worden afgerond dan gepland. Dus hebben, las ik in Het PAROOL, twee Amsterdammers een alternatief. Zij willen onderzoeken of kabelbanen niet een veel goedkopere realisatie zijn dan de twee bruggen die nu gepland staan. Volgens de twee heren is de keuze voor de brug-optie niet onlogisch, maar 'het duurt nog wel even voordat die bruggen er liggen'.


Dit is dus een 'artist's impression' van hoe de kabines die aan die kabelbaan gaan hangen er uit zullen gaan zien. Volgens mij kan die kabine niet meer fietsers en voetgangers bevatten dan de ponten die nu varen. Je vervangt dus een varende door een hangende pont. Het is mij niet duidelijk hoe de situatie hiermee verbeterd wordt.

Het is me trouwens altijd ontgaan waarom ze naast de tunnel die vrij recent is aangelegd voor de Noord-Zuidlijn niet meteen een tunnel voor fietsers en voetgangers hebben aangelegd. Toen was toch ook wel duidelijk dat de ponten aan hun top zaten?