maandag 11 april 2016

DAM

Hoe je het ook wendt of keert, de Dam is, letterlijk en figuurlijk, het centrum van Amsterdam. Daar kun je dus lekker over zeuren en dat doen ze dan ook graag in Amsterdam. Ik volg geen buitelandse kranten, maar ik vraag me wel eens af of ze in, bijvoorbeeld, Brussel niet zo veel zeuren over hoe ze de Grote Markt nog aantrekkelijker kunnen maken, of in Londen over Trafalgar Square, of in Madrid over de Plaza Mayor. Ik noem maar een paar pleinen die voor de Dam echt niet onder hoeven te doen.



Het PAROOL gaf weer eens ruim baan aan ideeën over herinrichting van de Dam. Iemand stelt voor om het verkeer van Rokin naar Damrak ondergronds te plaatsen (tram, voetgangers, fietsers en auto's). Ook de Eggerstraat (X)-Kalverstraat verbinding moet van het plein verdwijnen, met desnoods een tunnel voor de tram. Zodat het hele gebied zoveel mogelijk ontlast wordt van verkeer. Ook de voetgangers moeten dus ondergronds. Is er dan nog iemand bovengronds om van die verkeersvrije Dam te genieten? Of worden er diverse webcams opgehangen en komt er ergens een plek waar je, op een groot scherm, de beelden van die webcams kunt bekijken?

Ook een interessant idee: verplaats het Nationaal Monument een stuk richting paleis. Stel je even voor: tunnels graven en het monument verplaatsen. Gezien het tempo waarin in Amsterdam zulke projecten worden uitgevoerd, is de Dam dan gedurende jaren een bouwput.

Het is eigenlijk verbazend dat niemand (nog?) heeft voorgesteld alle tramlijnen tussen Amsterdam Centraal en de Munt (4, 9, 14, 16, 24 en 25) op te heffen. De Noord-Zuidlijn loopt er immers al onderdoor.

Er was wel één goed idee: 'Het zou al helpen als de gemeente zou stoppen met dat gekke natuursteen. Je kunt nauwelijks met de fiets over de Dam heen, vanwege de bobbeltjes. Erger, je glijdt snel uit.' Op de fiets de Dam oversteken doete sterk denken aan de wielerwedstrijd Parijs - Roubaix die vooral bekend staat om zijn kasseienstroken.