zaterdag 27 februari 2010

Aartsengel

De Bijbel kent slechts twee aartsengelen: Gabriël en Michael. De joden en rooms-katholieken kennen er nog een: Rafaël. Die komt voor in een oude joodse tekst en in het apocriefe boek 'Tobit'.

Ik geloof niet dat er engelen, laat staan aartsengelen, bestaan, maar Luc Buyens wel. Luc is pastoor in Reusel (Noord-Brabant). Inderdaad ja, de pastoor die geen hostie verleent aan praktiserende homo's. Luc heeft een hechte band met Rafaël. Wat ik en, op een klein aantal devote katholieken na, geen enkele Nederlander wist, is - Trouw wijdt daar een uitgebreid artikel aan - dat in de jaren 1984 tot 1996 Rafaël tientallen malen verschenen is aan Willem Holtschlag, timmerman te Haaksbergen. Die heeft nu een kapel in zijn achtertuin waar iedere maandag gebedsbijeenkomsten gehouden worden. De heer Holtschlag uit Haaksbergen, die onder de geestelijke vleugels van pastoor Buyens verkeert, wil niets zeggen over de pastoor, maar wel over de aartsengel Rafaël, die aan hem verschenen is. "De boodschap is dat als mensen zich niet houden aan wat God wil, dat je kunt verwachten dat men gestraft wordt." De aartsengel is niet erg in detail getreden, maar wel vielen er termen als abortus, euthanasie, incest. En, ja, ook 'homofilie'. "Niet dat het niet mag", verduidelijkt de heer Holtschlag, "maar het is niet wat God wil." Rafaël heeft dus niet geopenbaard dat homofilie niet mag, alleen dat God het niet wil. Zit daar nog ergens een subtiel onderscheid tussen?

Hoeveel mensen passen er in een kapel in een achtertuin in Haaksbergen om zich gezamenlijk druk te maken over wat Rafaël gezegd heeft over homo's? Die mensen gun je toch hun devote pleziertjes? Dat is toch net iets als je eigen breiwol maken met je eigen spinnewiel? OK, die Luc trekt dat wat erg ver door in de dagelijkse praktijk, maar hij is dan ook van oorsprong een Vlaming. "Dat cultuurverschil, samen met zijn sterk traditionalistische instelling, heeft voor botsingen gezorgd," vermoedt Jan Peter Margry van het Meertensinstituut. "Voor deze mensen is alles wat de buitenwereld is, bedreigend." Zo zit dat. De gigantische cultuurschok die Luc onderging na het overtrekken van de Belgisch-Nederlandse grens, heeft hem in verwarring gebracht. En wie de buitenwereld te bedreigend vindt, wendt zich tot de bovenwereld. Daar hadden ze lang geleden al voorzien dat ooit een katholieke homo Prins Carnaval zou worden, dus was Rafaël naar Haaksbergen gestuurd om e.e.a. tijdig te kunnen duiden.

Als de Sint-Janskathedraal zondag nou lekker volloopt met zich gediscrimineerd voelende homo's en sympathiserende hetero's en iedereen lapt een paar euro's, kun je Luc en Willem met kapel en al een plekje bezorgen in het Openluchtmuseum. Daar horen ze.

Of moet ik het toch anders, minder folkloristisch, meer principiëel bekijken? De bisschop van Den Bosch, Antoon Hurkmans, staat vierkant achter de pastoor van Reusel en, niet te vergeten, de bisschop van Rome ook. Maar dat weten we ook al jaren. Ik zit met heel andere vragen. Wist die pastoor pas dat Gijs Vermeulen praktiserend homo is toen hij (Gijs) Prins Carnaval werd, of ging Gijs voor het eerst sinds tijden weer eens ter communie?