woensdag 2 januari 2013

Veilig

Is het nog wel verstandig om naar een vakantiebestemming te vliegen? Onlangs wist de KRO te melden dat piloten van prijsvechter Ryanair onder druk gezet worden om niet te veel brandstof mee te nemen. Een paar dagen later werd van KLM hetzelfde gezegd. Beide maatschappijen ontkennen overigens.

Als je wel eens naar 'Air Crash Investigation' bij National Geographic kijkt, weet je dat vliegtuigen om de meest onvermoede oorzaken kunnen neerstorten, maar ik herinner me niet dat 'gebrek aan brandstof' ooit een oorzaak was. Een beetje extra lijkt me wel raadzaam. Het komt immers wel eens voor dat een vliegtuig moet uitwijken naar een andere luchthaven. Of het is zo druk dat ze een extra 'parkeerrondje' moeten vliegen.

Als eenvoudige passagier van een te goeder naam en faam bekend staande vliegtuigmaatschappij ga je er vanuit dat veiligheid boven alles gaat. Nou, nee! In Trouw las ik: Het is een misvatting dat veiligheid boven alles gaat in de luchtvaart. Dat stelt Benno Baksteen, oud-verkeersvlieger en voorzitter van een commissie die de overheid adviseert over veiligheid in de sector.'Het is een misvatting dat veiligheid het enige criterium is', stelt Baksteen in reactie op het verhaal dat zowel piloten van Ryanair als KLM onder druk zijn gezet om met weinig brandstof door te vliegen. 'Je kunt altijd 2 ton kerosine meer meenemen dan je volgens de berekeningen nodig hebt, maar dat kost veel geld en is ook nog eens slecht voor het milieu.

Houd dus op met zeuren over veiligheid en het milieu, want dat maakt het vliegen alleen maar duurder en je wilt toch ook graag zo goedkoop mogelijk naar Kreta of Malaga?

x