maandag 23 oktober 2017

HANDHAVEN

Ik woon nu zes jaar in Amsterdam-Noord en heb nu vijf jaar niet gerookt. Ik heb nog (ruim) een jaar geregeld heen en weer gefietst tussen noord en de andere kant van het IJ. Even altijd gebruikte ik de pont. Ik vond dat altijd een aangenaam rustpunt en van de gelegenheid maakte ik gebruik om een sigaretje te roken.

Een paar dagen geleden schreef Het PAROOL: De ponten over het IJ worden vanaf 1 januari 2018 helemaal rookvrij. Nu mag er nog op het achterdek worden gerookt, maar dat wordt dan ook verboden, zo heeft de gemeente besloten. (...) Er zal niet keihard worden gehandhaafd. Het GVB laat de instapbegeleiders - zonder handhavingsbevoegdheid - reizigers bij de IJveren attenderen op het rookverbod. Stickers, posters, borden en een beroep op de sociale inborst moeten de rest doen.

Ik kan me echt niet voorstellen dat roken op de pont gevaarlijk is voor niet-rokers. Ik denk dat mensen die, om wat voor reden dan ook, een hekel hebben aan rokers in hun directe omgeving zich bij het GVB beklaagd hebben en dat daarom het GVB tot het verbod heeft besloten. (Kun je trouwens van een verbod spreken als erbij gezegd wordt dat er niet gehandhaafd wordt?)

Het PAROOL van zaterdag gaf enkele lezers gelegenheid hub gram te uiten over het verbod. Roken op het achterdek van de pont, hoeveel last geeft dat nou eigenlijk? Wat echt erg is: de scooterrijders die alvast starten terwijl de klep nog lang niet naar beneden is, om dan stapvoets vooruit te komen. Dat moet je verbieden en beboeten als je kan. Sinds het bekend is dat zo'n snor­scootertje zo veel goorheid uitstoot, rijd ik anders: uitzetten voor een stoplicht dat eeuwen duurt bijvoorbeeld en zeker lopend van de pont af - maar dat deed ik altijd al - zoals velen gelukkig.

Op de kweekschool heb ik, zestig jaar geleden, geleerd "Je moet niets verbieden als je niet zeker weet dat je het verbod gaat handhaven. Je vergooit je prestige." Het zou best zo kunnen zijn dat het opstarten van je snorfiets/bromfiets voordat de klep naar beneden is, nu al verboden is, maar ook niet gehandhaafd wordt. Ik vermoed dat er op een pont meer stinkende motoren staan dan rokers. Echter, een rookverbod als 'GVB-huisregel' - op een stuk openbare weg zonder handhaving, maar met een beroep op de sociale inborst, lijkt niet heel kansrijk. Want op de ponten heerst vooral anarchie en het GVB gedoogt dat al jaren. Ik moest opeens weer denken aan het verhaal over een vrouw die op de pont ernstig werd lastiggevallen, niemand stak een poot uit. Heel wat ernstigere feiten dan een sigaretje. Waarvan akte!