donderdag 7 mei 2020

FIETSEN

Waar veel buitenlandse niet over uitgepraat raken is het enorme aantal fietsers en fietsen in Nederland, met name in de grote steden. Ze verbazen zich over jonge kinderen  en ouderen die de fiets gebruiken.

Belangrijk voor al dat fietsen is een goede infrastructuur. Fietspaden die gescheiden zijn van de rijweg die door het snelverkeer gebruikt wordt. (Nou ja, snelverkeer. Door het centrum van Amsterdam, maar ook door andere drukke buurten verplaats je jezelf meestal sneller met een fiets dan met auto.) In Amsterdam worden nog steeds nieuwe fietspaden aangelegd.

In het AD las ik een aardig artikel. De Franse overheid trekt 300 miljoen euro uit om Parijs en omgeving te voorzien van fietspaden. Nederlander Stein van Oosteren (47) woont aan de rand van Parijs. Mede op zijn initiatief presenteerden Franse fietsorganisaties in januari een plan om op grote schaal fietspaden aan te leggen. "In totaal is het 650 kilometer aan onafgebroken en veilige fietspaden, in en rondom Parijs'', vertelt Van Oosteren. ,"We hebben het bedacht, uitgewerkt en uitgetekend."

Ik denk niet dat in Parijs ooit zoveel gefietst gaat worden als in Amsterdam. Amsterdam heeft immers nog één groot voordeel:  het is zo lekker plat. Je moet alleen een paar meter hoogteverschil overbruggen als je een brug of viaduct over moet. Ik fiets elke dag naar mijn werk, vanuit de voorstad waar ik woon. Dat is 35 minuten heen en 45 minuten terug, want naar huis moet ik bergopwaarts.Het is al een tijd geleden dat ik voor het laatst in Parijs, maar als ik me goed herinner, zijn daar op veel plaatsen ook nog behoorlijke hoogteverschillen, bijvoorbeeld de plaats van de Sacé Coeur.

Degenen die in Parijs van fietsten gebruik willen maken kunnen natuurlijk ook meteen een e-bike kopen.