zondag 19 april 2009

SMS

Als er iets is dat in betrekkelijk korte tijd een hoge vlucht heeft genomen, dan is dat wel mobiel bellen. Er zijn in Nederland meer mobieltjes dan mensen en er wordt wat draadloos - en ad nauseam - afgeouwehoerd. Ik zal niet ontkennen dat het mobieltje in bepaalde situaties buitengewoon handig is. Een aantal jaren geleden, toen ik tegen middernacht met een gebroken enkel op een stoeprand zat, kon ik zelf een ambulance bellen.

Dankzij het mobieltje is sms-en een razend populaire bezigheid geworden en ook hier geef ik grif toe, dat dit soms heel handig kan zijn. Maar ook hierbij is, naar mijn idee, het meeste sms-verkeer niet meer dan overbodige prietpraat. Het wordt gedaan omdat het nu eenmaal kan.

Natuurlijk kon het niet uitblijven: slimme (zaken)jongens zagen in (de mogelijkheden van) het mobieltje een makkelijke manier om geld te verdienen. Een van de redelijke nieuw manieren is een sms-je sturen om informatie te krijgen. Bekend is: sms een kenteken naar 2020 "en je weet wat een auto kost en kan". Dat weet je dan en je bent ook 75 eurocent kwijt. Er is intussen nog een nummer waar je dezelfde vraag kunt stellen, dus het is kennelijk lucratief.

Bij één (misschien wel bij meer) van de commerciële omroepen word je in het reclameblok tijdens een film uitgenodigd mee te doen aan een spelletje, waarmee je een prijs kunt winnen. Bijvoorbeeld: je kijkt naar 'Once upon a time in the West'. De vraag is dan: "Wordt de vrouwelijke hoofdrol in 'Once upon a time in the West' gespeeld door A. Willeke van Ammelrooy, of door B. Claudia Cardinale? Sms A of B naar ... en je maakt kans op ...". Soms zijn de vragen nog makkelijker. Ik neem aan dat de kosten van de uitgeloofde prijs ruimschoots worden goedgemaakt door de sms-inkomsten.

Stel nou dat ik ineens de onbedwingbare behoefte heb om zonder daar moe van te worden wat extra inkomsten te verkrijgen. Ik richt een bedrijfje op dat via sms informatie levert á één euro per bericht. (De meeste bellers vragen zich toch niet af wat het kost.) De mogelijkheden om informatie te verstrekken zijn uiteraard legio, maar wat wil 'men' weten? Ik ga dan maar weer op de reclame af, want de reclamejongens weten wat de mensen willen. Hier zijn een paar ideeën.

Wil je van je genetische rimpels af? Sms 'Rimpels spatie weg' aan 8080 en wij vertellen wat de beste kuur is.

Wil je weten of die aantrekkelijke buurvrouw een vaste partner heeft? Sms 'postcode plus huisnummer spatie buurvrouw' aan 6969 en je weet het.

Wil je weten wanneer de wereld vergaat? Sms 'Apocalyps' aan 666 en je weet de datum.

x