vrijdag 27 januari 2017

TROONOPVOLGER

Ik heb gisteren een behoorlijk deel van het debat in de Tweede Kamer met (inmiddels ex-)minister Van der Steur gevolgd.

Ik volg de politiek, dacht ik, vrij goed, maar gisteren zat ik me toch regelmatig af te vragen: Waar gaat dit nou over? Er werden data genoemd, brieven, e-mails, wie had nou wat gezegd, wanneer en tegen wie en wat bedoelde hij daar nou precies mee?

Van meet af aan was duidelijk dat de oppositie Van der Steur weg wilde hebben. De PvdA leek aanvankelijk nog te aarzelen of ze de minister van de coalitiepartner wel kon laten vallen. Ik ben ervan overtuigd dat, wanneer deze coalitie nog een tijd langer had kunnen blijven zitten, de PvdA Van der Steur was blijven steunen. En omdat er zou gauw verkiezingen zijn, vond kennelijk niemand het de moeite waard ook nog eens het hele kabinet te laten aftreden.

Ik weet niet of het nog veel effect zal hebben, maar de VVD heeft nu de kans Van der Steur te laten opvolgen door Klaas Dijkhoff, die dankzij zijn optreden in de 'De Slimste Mens' buitengewoon populair schijn te zijn geworden. Als ze Mark Rutte niet hadden, zouden ze Klaas zo partijleider en lijstaanvoerder kunnen maken. In ieder geval heeft de VVD haar 'troonopvolger' klaar staan. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten