donderdag 9 december 2010

Ticket

Omdat ik al weer enige tijd ook voor treinreizen de ov-chipkaart gebruik, was het me ontgaan dat je een treinkaartje tegenwoordig ook online kunt kopen en thuis printen, de zgn. 'e-ticket'. Nu lag mijn onwetendheid ook aan NS zelf, want in Trouw las ik: De NS doet weinig aan de promotie van het e-ticket, al wordt het thuiskaartje al wel geregeld ingezet bij speciale acties. Toch "(...) zijn er al 2,67 miljoen van zulke e-tickets verkocht", aldus een woordvoerder van NS.

Nu zit de NS weer met een nieuw probleem: met zo'n 'e-ticket' kom je niet door een ov-chippoortje. Nu werken die dingen nog niet, dus is het nu nog geen probleem. Maar t.z.t. werken die poortjes wel. Dat is althans de bedoeling. Dan heeft NS een succesvol product, de e-ticket, ontwikkeld dat ze weer kunnen afschaffen als de ov-chipkaart definitief overal wordt ingevoerd. Een woordvoerder van de NS zegt: "Er moet uiteraard een mogelijkheid blijven voor die incidentele reizigers om met de trein te gaan. We weten nog niet of we daarvoor het e-ticket willen handhaven of dat we bijvoorbeeld een wegwerp-ov-chipkaart ontwikkelen." Nu kost een e-ticket de NS vrijwel niets en een wegwerp-ov-chipkaart 1,50 euro. Voor de NS betekent dat een verlies van 5 á 10 miljoen euro per jaar. Je kunt nu al zeggen wie uiteindelijk die miljoenen moeten ophoesten: de niet-incidentele treinreizigers.

Bij het Amsterdamse GVB doen ze ook niet alles even handig. Voor tram en bus check je in en uit in het voertuig, voor de metro bij een paaltje, waarna je door een poortje kunt. Nu lopen van NS-station Amsterdam-Zuid tot in Amstelveen tramlijn 5 en metrolijn 51 over hetzelfde spoor en hebben ze gemeenschappelijke haltes. Alleen is het gedeelte waar 51 stopt hoger dan dat waar 5 stopt. Op dat gedeelte waar 51 stopt staat een incheckpaal, maar er is geen poortje. Mocht je nu denken dat je bij die paal kunt inchecken als je met lijn 5 wilt reizen (heb je dat maar vast gehad), of uitchecken als je dat in de tram vergeten hebt, dan zit je dus fout. Metro en tram zijn allebei van het GVB, maar dat is weer niet geregeld. Het minste wat ze kunnen doen is er een waarschuwing bij plakken: "Hier niet inchecken als u met lijn 5 reist."

Toen al het openbaar vervoer nog door de overheid geregeld en georganiseerd werd, was het, zoals bekend, één grote, bureaucratische, veel te dure rotzooi. Dankzij de privatisering/verzelfstandiging - en niet te vergeten de introductie van de marktwerking - zou het allemaal efficiënter en goedkoper worden.  Waarom zit ik dan af en toe een beetje nostalgisch terug te verlangen naar de tijd waarin de overheid het deed?
x