woensdag 7 oktober 2015

GRATIS

Ik ben nog niet aan een nieuwe bril toe, maar ik weet één ding zeker: als het zo ver is schaf ik die NIET aan bij Specsavers, al zouden ze daar veruit de goedkoopste in de aanbieding hebben.

Specsavers staat al geruime tijd stevig op nummer één in mijn top 10 van meest irriterende tv-commercials. Zo langzamerhand weet ik niet meer welke kortingsregeling wanneer van toepassing is. Als je altijd korting geeft, waarom pas je dan niet gewoon de prijzen aan?

Het meest irriterende vind ik nog het roepen dat je een bril gratis krijgt, als je tenminste je eigen risico al volledig betaald hebt. Kennelijk denken andere opticienketens dat deze kreet door de klanten geloofd wordt. In ieder geval Hans Anders levert nu ook al 'gratis' brillen. Geen enkel zichzelf respecterend bedrijf levert zijn producten gratis. De laatste keer dat ik een nieuwe bril aanschafte, was ik ruim negenhonderd euro kwijt. De verzekering betaalt maar één maal in de drie jaar een kleine vergoeding van iets meer dan honderd euro, los van de vraag bij wie je die bril koopt. Een 'gratis' bril krijg je alleen als je niets bijzonders wil: geen dubbelfocus, geen meekleurende en/of ontspiegelde glazen, geen al te sterke glazen. Als je bij de kassa niets hoeft af te rekenen, betekent dat, dat je al betaald hebt: via je verzekeringspremie.