dinsdag 24 november 2009

Beleid

De overheid bepaalt haar beleid aan de hand van feiten en opvattingen. Een feit kan zijn: 150.000 mensen in de publieke sector verdienen meer dan de Balkenendenorm. De opvattingen daarover kunnen variëren van "Nou, en?" tot "Schande!" De daarop gebaseerde maatregelen kunnen, afhankelijk van de aan het bewind zijnde partijen, variëren van niets doen tot het verbieden van salarissen boven die norm of het invoeren van een 100%-tarief in de belasting op het salaris boven die norm.

Veel beleid is gericht op toekomstige doelen. Probleempje is dat alleen in bepaalde esoterische kringen enige duidelijkheid bestaat over toekomstige feiten, zoals: op 21 december 2012 vergaat de wereld. Gewone mensen, waartoe ik ook politici reken, moeten het doen met prognoses: "Als we vandaag dit besluiten zal, naar alle waarschijnlijkheid, over tien jaar dat het resultaat zijn." Zo nodig laat je deskundologen alles nog eens goed doorrekenen.

Onze immer opgewekt en daadkrachtig ogende minister van verkeer en waterstaat, Camiel Eurlings, wil dat er een spitsheffng komt. Daardoor zal, las ik in Trouw, volgens hem het aantal gereden kilometers met 15% en het aantal files met maar liefst 50% afnemen. Zo wordt verwacht dat mensen vaker thuis gaan werken, voor korte afstanden de fiets pakken en voor langere reizen het openbaar vervoer kiezen. Het gebruik van het openbaar vervoer zal met 6 procent toenemen, zo is de voorspelling. Dat is ook nog eens fijn voor het milieu.

Camiel weet niet alles van het openbaar vervoer, want daar gaat Tineke Huizinga, de staatssecretaris van hetzelfde ministerie over. Tineke wil de ov-chipkaart voor al het openbaar vervoer invoeren. En in het kader daarvan moet er juist van alles aan gedaan worden om in de spits minder reizigers is (sic) het openbaar vervoer te krijgen.Camiel jaagt de spitsautomobilisten de trein in en Tineke jaagt ze er weer uit. Voor al die extra reizigers in de spits heeft Tineke namelijk extra treinen, trams en bussen nodig, die de rest van de dag ergens staan of vrijwel leeg rijden. De ov-chipknip zou een besparing van 480 miljoen moeten opleveren, maar door al dat extra materiaal zou het een verlies van honderden miljoenen worden.

En het wordt nog veel leuker. Als t.z.t. de wegenbelasting wordt afgeschaft, lopen de provincies geld mis. Die heffen nu nog 'opcenten' over de wegenbelasting. Dat zullen de provincies op de een of andere manier willen goedmaken. Mag ik, nooit een auto gehad, dan meehelpen het verlies goed te maken? En als over een paar jaar de tarieven voor het openbaar vervoer omhoog gaan, kunnen Camiel en Tineke (of hun opvolgers) daar echt helemaal niets aan doen: Over die tarieven gaan straks de regionale overheden en niet het ministerie, aldus de zegsvrouw van minister Eurlings. Provincies en stadsregio’s bepalen straks wat de spitsreiziger moet betalen en dus ook welke winsten of tekorten er door de ov-chipkaart zullen ontstaan. Het zou dus zomaar kunnen dat je bij de RET (Rotterdam e.o), duurder uit bent dan bij de HTM (Den Haag e.o.) en het GVB (Amsterdam e.o). Je bent dan het goedkoopst - per kilometer - uit als je - ik noem maar een dwarsstraat - toevallig op een vrijdagavond na elf uur met de bus van Weesp naar Vreeland reist.

Ik behoor niet tot degenen die voortdurend roepen dat die lapzwansen in Den Haag er een grote rotzooi van maken. Maar als ik weer eens onder het genot van een drankje en een hapje met deze gene of gene over 'de politiek' praat, moet ik nog wel een beetje geloofwaardig kunnen overkomen. De moet de politiek me niet zelf alle argumenten uit handen slaan.

Toegevoegd op 25 november 2009
In de Volkskrant las ik: (Het PvdA-lid van de Tweede Kamer) Roefs dreigt met een voorstel bij de evaluatie van de geldende Wet personenvervoer komend voorjaar waarin staat dat niet meer de lagere overheden de ov-tarieven betalen (bedoeld zal zijn bepalen). "Als stok achter de deur. Dan kan de staatssecretaris die tijd gebruiken om te polderen."
x