dinsdag 31 juli 2012

Uitverkocht

Veel grote (sport)evenementen, zoals de Olympische Spelen, zouden niet of nauwelijks meer plaats kunnen vinden, althans niet op de huidige schaal, als ze niet door grote bedrijven gesponsord worden. Er zijn sporten waar ik graag naar kijk, maar je zult me nooit op een tribune vinden of langs de weg, bij de marathon of wielerwedstrijden. Zelfs een gratis kaartje voor Thialf, als daar het WK schaatsen wordt gehouden, zal ik vriendelijk, doch beslist, van de hand wijzen.  Elke sportwedstrijd van enig belang wordt immers ook wel en ook gesponsord live op TV uitgezonden. Ik kijk liever vanuit mijn eigen stoel naar die wedstrijden. Dan zie je ook echt alles en de meest interessante onderdelen worden ook nog eens herhaald weergegeven. De echte liefhebbers vertellen me dan dat het zo geweldig is om de sfeer op de tribunes mee te maken, maar ik vind het handiger om op door mij zelf uitgekozen momenten een kopje koffie of biertje te drinken of, als resultaat daarvan, een plasje te doen.

De sponsorende bedrijven krijgen meestal als dank van de organiserende sportbond een aantal kaarten. Die kunnen ze verdelen onder hun werknemers of hun relaties. Veel ontvangers van zo'n gratis kaartje voelen zich daarmee aardig opgescheept. Of ze houden helemaal niet van de betrokken sport, of van geen enkele sport, of ze kijken er, net als ik, liever via de TV naar. Ik zou zo'n kaartje dus niet aannemen, maar velen doen dat wel, om hun baas of hun relatie niet voor het hoofd te stoten. Gevolg is, en dat merken ze nu ook in Londen, dat grote delen van de tribunes leeg zijn, terwijl liefhebbers die graag een kaartje wilden kopen te horen kregen dat alles uitverkocht was.

In Londen mogen nu militairen en kinderen gebruik maken van de lege plaatsen, maar voor de echte liefhebber die noch militair, noch kind is, is dat niet dé oplossing. Waarom moeten die sponsors eigenlijk kaartjes krijgen? Omdat ze anders niet over de brug komen? Kom nou! Ze willen hun reclamebudget maar wat graag aan de sport besteden, want hun naam en logo komen voortdurend uitgebreid in beeld. Ze krijgen het alleenrecht om hun producten te verkopen. De sport zelf interesseert ze echt totaal niet. Zij hebben hun doel al bereikt voordat er ook maar één sporter een poot verzet heeft. Geef de kleine sponsors, de mensen die een duur kaartje kopen ook een eerlijke kans.
x