zaterdag 19 november 2011

HSL

De NS mag vanaf 2015 nog eens tien jaar voor het treinvervoer in het grootste deel van Nederland zorgen. Als tegenprestatie moet ze er o.m. wel voor zorgen dat er ook in sprinters op gepaste wijze een plasje gedaan kan worden. Er komen ook meer trajecten met een hogesnelheidslijn. Waar heb dat nou voor nodig? De HSL die nu al rijdt - van Amsterdam naar Breda - is financieel gezien een flop. De meeste reizigers hebben er kennelijk geen toeslag van enkele euro's voor over om hun reis met 25 minuten te bekorten. Dat is namelijk het tijdsverschil tussen de Fyra en de normale Intercity van Amsterdam naar Breda.

Hoeveel tijd kun je nu maximaal winnen in een klein land als Nederland? En hoeveel extra geld moet je daarvoor over hebben? Ik zie wel andere verbetermogelijkheden. Vroeger kon ik ik rechtstreeks, zonder overstappen, met de Intercity van Amsterdam naar Groningen of Leeuwarden. De afgelopen tijd moet ik altijd overstappen in Amersfoort. Vroeger ging dat overstappen van de ene kant van het perron naar de andere kant. Tegenwoordig moet je van het ene perron naar het andere, trapje op en trapje af. Dat vind ik nou irriterend, want dat zijn verslechteringen, waarvan ik reden niet kan achterhalen.

Wel een verbetering is dat er meer lijnen komen waarop je iedere tien munten een trein kunt nemen. Je hoeft niet meer te kijken hoe laat een trein gaat. Je gaat gewoon naar het station, waar je hooguit tien minuten op je trein hoeft te wachten.

Op bepaalde lijnen in Limburg kun je kiezen tussen NS en een andere vervoerder. Daar kan geconcurreerd worden op, naar ik aanneem, prijs en kwaliteit. Maar hoe lang zit je binnen Limburg nou in een trein en hoe groot zullen die prijsverschillen nou zijn? En kwalitatief heb ik nog nooit verschillen kunnen constateren tussen NS en andere railvervoerders. Binnen Amsterdam maakt het mij ook niet uit of ik nu met een bus van Connexxion of van het GVB reis. Veel belangrijker is de aansluiting van 'nationale' op regionale lijnen. Vroeger, toen alleen de NS het treinvervoer deed, wilde een stoptrein nog wel eens wachten op een (vertraagde) Intercity, maar onlangs vernam ik dat in Amersfoort de stoptrein naar Barneveld (van Connexxion) niet wacht op een vertraagde Intercity van NS. Dan kan je dus zomaar een klein half uur staan wachten op de volgende stoptrein. Lang leve de marktwerking!
x