woensdag 17 augustus 2011

Lopen

Bij het zoeken naar een andere woning was voor mij altijd een belangrijk punt van overweging: is er een halte van het openbaar vervoer in de buurt? Dat is wel handig als je geen auto hebt. Ook nu zit ik prima: op hooguit vijf minuten lopen drie trams en één bus. Maar we moeten bezuinigen. Melanie Schultz van Haegen denkt 120 miljoen euro te kunnen bezuinigen door het openbaar vervoer in de drie grote steden (en omringende regio's) openbaar aan te besteden. Dan kunnen die klunzige overheden vervangen worden door handige zakenmensen die het veel goedkoper kunnen. Price Waterhouse Cooper denkt dat je zo hooguit 20 miljoen kunt bezuinigen. Hoe komen we dan aan die andere 100 miljoen? De ritprijs verhogen is een optie. Een bezuiniging is verder het schrappen van een fors aantal buslijnen, blijkt uit een onderzoek van Conquist. Als dat gebeurt, moeten reizigers soms een halfuur naar een halte lopen in plaats van ongeveer 10 minuten zoals nu het geval is. Dat las ik in Trouw.

Wat doe je als je jong en gezond van lijf en leden hebt en een half uur van een bushalte afwoont? Je moet wel heel principieel zijn om de auto te laten staan. Je kunt ook de fiets nemen tot de bushalte. Tenzij er bijzondere, geld kostende, voorzieningen zijn getroffen, moet je na terugkomst toch een half uur lopen. Wat doe je als je oud bent, niet meer zo goed ter been, maar je wilt toch even achter die geraniums weg? Een taxi nemen naar de bushalte? Da's ook niet goedkoop. Natuurlijk kunnen ook jonge, gezonde, sportieve en milieubewuste mensen zomaar eens een tijdje met een been in het gips zitten en met krukken heb je nog meer tijd dan een half uur nodig om de bushalte te bereiken.

Ik heb een  voorstel: het complete kabinet en alle Kamerleden die met het voorstel instemmen zijn verplicht om voor al hun niet-werkgerelateerde vervoer en hun woon-werkverkeer gebruik te maken van het openbaar vervoer. Dat zou enig inzicht kunnen opleveren.
x