vrijdag 5 februari 2016

KEURING

Laat die dekselse Sander Dekker, over wie ik gisteren schreef, nou weer een idee hebben. Trouw beschreef dat onder deze kop: Reclames mogelijk ook onder loep filmkeuring.

Staatssecretaris Sander Dekker (Media) wil laten uitzoeken of reclames inhoudelijk op dezelfde manier kunnen worden beoordeeld op schadelijkheid als films en tv-programma's. Het gaat dan om gewelddadige of seksuele uitingen of grof taalgebruik, wat schadelijk kan zijn voor kinderen.

Dekker kwam hiermee tegemoet aan een wens van de SGP in de Eerste Kamer, die grote morele bezwaren heeft tegen de reclame voor Second Love. Dat is een datingsite voor mensen die al een relatie hebben en dus aanspoort tot overspel, aldus de SGP.

Ja, stel je even voor: je dochtertje uit groep 8 is al een tijdje 'op' een jongen uit haar groep. Dan ziet zij de die Sterspot voor Second Love en dat brengt haar op het idee dat een tweede vriendje, bijvoorbeeld dat jongetje dat zij wekelijks bij korfbal ontmoet, best wel leuk zou kunnen zijn.

Volgens mij vinden leden van de SGP en andere wat bekrompen zielen  het ook niks dat in reclames voor reisjes naar zonnige stranden dames in bikini te zien zijn. Voor je weet willen jouw kinderen ook naar zo'n strand en dat geeft maar gezeur.

Het lijkt me nog erger dat die kinderen na een dag aan dat warme strand zich te buiten gaan aan vele glazen Cola, of andere frisdranke die stijf staan van de suikers. Laat de keuring eens letten op reclames voor die drankjes.