donderdag 4 december 2008

Loper



Dit moet hem dan worden: de 'Rode Loper', het 'visitekaartje van Amsterdam'. Kortgeleden schreef ik hier dat Amsterdam niet teveel grote projecten tegelijk wil uitvoeren, want dan blijft de stad één grote bouwpunt. Maar vooruit, in Het PAROOL las ik dat het Damrak, het Rokin, de Vijzelstraat en de Vijzelgracht (voor niet-Amsterdammers: de Vijzelgracht heb ik zelfs niet meer als gracht meegemaakt) wordt een groot paradijs voor voetgangers en fietsers. Dat plan is gisteren door de gemeente en het stadsdeel Centrum gepresenteerd. Trottoirs worden verbreed, ten koste van de rijweg voor auto's. Er komen 'pleinachtige ruimten' met bomen. Er komen minder trams te rijden, want onder die 'Rode Loper' ligt de Noord/Zuidlijn.

De uitvoering van de plannen is grotendeels afhankelijk van de vorderingen met het aanleggen van de Noord/Zuidlijn, die volgens de huidige planning in 2015 gaat rijden. Je kunt dus wel nagaan wanneer ik met mijn rollator van de ene pleinachtige ruimte naar de andere schuifel, want ik ga er vanuit dat na de Vijzelgracht ook de Ferdinand Bolstraat t.z.t. nog wel wat scheefzakkende huizen te zien zal geven. Die huizen zijn ook niet gisteren gebouwd.

Er komt ook nog een inspraakronde en daar zullen alle autobezitters en winkeliers langs de route te hoop lopen tegen dit plan. Volgens mij komt er tegen de tijd dat de 'Rode Loper' wordt uitgerold al geen mens meer met de auto naar het Centrum, want in dezelfde krant lees ik, dat met ingang van 1 januari 2009 je vijf euro per uur voor het parkeren moet betalen.

Kortom: prachtige plannen, maar ik betwijfel of ik er nog van zal kunnen genieten.