woensdag 29 september 2010

Uitchecken

De tram- en busbedrijven verdienen (gezamenlijk) maandelijks zo'n half miljoen euro extra doordat mensen vergeten uit te checken, waardoor de borgsom van vier euro in rekening wordt gebracht. Je kunt het teveel betaalde wel terug krijgen, maar dat is 'gedoe'. GroenLinks in Amsterdam komt nu met een zeer voor de hand liggend idee: maak het mogelijk om ook op de halte uit te checken. Kom je er tijdig achter dat je vergeten hebt uit te checken, dan loop je even naar de halte terug. De aanleg van die uitcheckpunten kunnen de vervoersbedrijven financieren met het geld dat ze inmiddels teveel ontvangen hebben.
x

Verspreekwoord

Als de Volkskrant hem juist geciteerd heeft, heeft Geert Wilders gisteren DE mooiste uitspraak van het hele informatieproces gedaan. Dat gebeurde nog vóór de akkoorden definitief tot stand kwamen. 'We zijn de laatste loodjes aan het leggen', meldde Geert Wilders van de PVV.

Het waren natuurlijk inspannende tijden voor de onderhandelaars. En ze hadden afgesproken niets tegen de pers te zeggen. Maar natuurlijk stelde de pers wel vragen. Dus gaven ze toch een nietszeggend antwoord. Vanwege alle vermoeidheid gaat er dan wel eens iets mis. Wilders had waarschijnlijk iets willen zeggen in de trant van "De laatste loodjes wegen het zwaarst." Tegelijkertijd wilde hij aangeven dat ze bijna klaar waren. Dat leverde een taalkundige kortsluiting op. Ik heb het voor alle zekerheid nog even nagekeken op de website van 'Onze Taal': Het loodje leggen betekent 'doodgaan', 'opgeheven worden', 'failliet gaan', enz. Wilders zei dus eigenlijk dat het informatieproces op sterven na dood was. Was het maar waar!
X

Authentiek

Je kan toch elke dag weer iets nieuws leren. Zo wist ik tot gisteren niet dat er in Nederland enkele duizenden 'Messiaanse christenen' wonen. Trouw wijdde daar een artikel aan, omdat een veertigtal van deze christenen op een camping in Hardenberg het Loofhuttenfeest vierden. Het is een joods feest, waarin de veertig jaren durende tocht door de woestijn (na de uittocht uit Egypte) gedurende een week wordt herdacht.

De Messiaanse christenen gaan terug naar de tijd van de allereerste christenen. Dat was toen een handjevol joden, die - in tegenstelling tot de meerderheid en de huidige joden - geloofden dat Jezus inderdaad de beloofde Messias was. Deze christenen gaan er vanuit (en daar zullen ze best gelijk in hebben) dat de eerste christenen nog veel joodse gewoonten volgden. Jezus heet bij hen 'Jesjoea', God schrijven ze als 'G'd', en de christelijke zon- en feestdagen ruilden ze in voor die van de joodse religieuze kalender. Dat is in hun ogen authentieker; zo zouden de eerste christengemeenten het ook hebben gedaan. Een aantal mannen draagt een keppeltje en - uit religieuze overwegingen - een volle baard. De Messiaanse christenen houden zich ook aan de sabbat op zaterdag.

Ik gun die Messiaanse christenen hun geloof en hun authentieke beleving ervan. Ze doen er niemand kwaad mee. Ik begrijp ze alleen niet helemaal. Neem dat gebruik om G'd te schrijven. Dat hebben ze van de joden overgenomen. Dat heeft echter niets met religie, maar alles met taal te maken. Het Hebreeuws kent namelijk alleen maar medeklinkers. Ik kan me niet voorstellen dat ze een Bijbel (althans een Oude Testament) hanteren waarin alle klinkers zijn weggelaten. De eerste christengemeenten zullen naar ik aanneem ook nog de joodse spijswetten gehanteerd hebben.  Zijn die Messiaanse christenen zo authentiek dat ze ook die overgenomen hebben?

Er is niets tegen een levensovertuiging af en toe eens tegen het licht te houden en je af te vragen: hoe begon het ook al weer? Maar er zit een gevaarlijke kant aan. Er zijn nu eenmaal mensen die het oorspronkelijke gedachtegoed gaan verabsoluteren. Ze worden fundamentalisten. Elk geloof en elke andere levensovertuiging kent ze. De een gaat alleen iets verder terug dan de ander. Voor de orthodoxe calvinisten is er niets meer veranderd sinds de Synode van Dordrecht in 1618-1619. De Messiaanse christenen gaan zo'n zestienhonderd jaar verder terug. 't Is maar waar je voor kiest.

Stel je nou eens voor dat er een ecologische beweging ontstaat die terug wil naar het 'authentieke Nederland'. Die willen dan beginnen met het doorsteken van alle dijken en 'de natuur' haar gang laten gaan. De EU zou kunnen besluiten terug te gaan naar het 'authentieke Europa', het gebied dat Karel de Grote bestuurde. Terug naar het Romeinse Rijk zal niet iedereen willen, want daar hoorden ook Marokko en Turkije bij en Duitsland weer niet. We kunnen, in bestuurlijk/politieke zin, terug naar het 'authentieke Nederland' van 1581: een soort federatie van zeven zelfstandige gewesten. We kunnen ook terugvallen op het 'authentieke Nederlandsch'.

Dan is er nog de vraag: was er ooit een 'authentieke Evert'? Voorlopig houd ik het erop dat hij degene is die net dit blog heeft geschreven, degene die gewoon, met hier en daar een daar een kritische noot, met zijn tijd is meegegaan.
x