donderdag 27 juli 2017

DEELFIETSEN

"Ik ben benieuwd of dit een succes wordt. Ik heb zo mijn twijfels." Dat schreef ik hier ruim twee weken geleden. Ik had het over al die fietsen die door diverse bedrijven over de stad verdeeld zijn en die iedereen met behulp van een app tegen betaling mag gebruiken. Dat lijkt een mooi idee, maar in Het PAROOL lees ik: Deelfietsen die onbeheerd op straat staan, lijken kort na de introductie hun langste tijd alweer te hebben gehad. Amsterdam werkt aan strenge regelgeving om het fenomeen in te perken. De meeste problemen worden veroorzaakt door de fietsen die overal achtergelaten kunnen worden volgens het zogenaamde freefloating-concept. Op sociale media zijn al foto's verschenen van opzettelijk onklaar gemaakte deelfietsen, uit wraak. Want anders dan in de meeste steden heeft het gros van de bewoners al een fiets, de deelfietsen zijn vooral interessant voor toeristen.

Ook de gemeente is niet blij met het fenomeen, want die was de laatste jaren juist druk de duizenden zwerffietsen uit de overvolle fietsenrekken te verwijderen.

De bedrijven die de fietsen verhuren zijn buitenlandse bedrijven. Die komen uit landen waar de fiets vooral om sportieve en/of recreatieve redenen gebruikt wordt. In Nederland is het een veel en dagelijks gebruikt vervoermiddel, dat vooral in de stad zijn waarde bewijst. In Amsterdam zijn meer fietsen dan Amsterdammers. Veelvuldig gebruik van de deelfietsen door Amsterdammers ligt dus niet voor de hand.

Buitenlanders aanmoedigen te gaan fietsen is ook niet slim. Misschien zijn ze een beetje gewend aan fietsen, maar fietsen in Amsterdam is een compleet andere tak van sport. Toeristen moeten zeker niet het voorbeeld van Amsterdammers volgen, want op de fiets zijn dat anarchisten. Onder elkaar regelen ze het nog wel, maar buitenstaanders moeten zich daar niet tussen voegen.