vrijdag 9 oktober 2015

DELEN

In Het PAROOL van 29 juli jl. was te lezen: Geen verkeerslichten, geen verkeersborden, geen drempels, geen stoepen, geen zebrapaden - fietsers, scooterrijders en voetgangers moeten vanaf oktober helemaal op eigen houtje door het verkeersgeweld achter het Centraal Station navigeren. Verkeersruimtes inrichten als 'shared space' gebeurt al op veel plekken. Maar werkt het ook hier?

Al kort daarna (op 5 augustus) kon je in Het PAROOL lezen: Het risico is groot dat gehandicapten en ouderen de dupe worden van de macht van de sterkste bij de geplande Shared Space achter Amsterdam Centraal. Dat schrijft Bart Weggeman, beleidsmedewerker fysieke en sociale toegankelijkheid bij Cliëntenbelang Amsterdam, in een opiniestuk in Het Parool.

Intussen is er enige ervaring opgedaan en Het PAROOL wijdt er weer een artikel aan, waarin val te lezen: KNGF Geleidehonden trekt aan de bel over de shared space die wordt ingericht achter Centraal Station. Ook verkeersdeskundige Berry den Brinker maakt zich zorgen. 'Het lijkt mij niet te doen voor slechtzienden en gevaarlijk voor de mensen om hen heen.' (...) Onderdeel van het concept is dat verkeersdeelnemers zich na oogcontact langs elkaar bewegen. 'Voor iemand met een visuele beperking is dat natuurlijk een onmogelijke opgave,' schrijft KNGF Geleidehonden in een persbericht. 'Zij missen in een shared space ook de oriëntatie- en herkenningspunten die ze nodig hebben om vast te stellen waar ze zijn.' (Onderstreping toegevoegd.)

Ik ken de huidige situatie nog niet, maar kende wel  de oude. Stel je even voor: een volle pond loopt leeg. Veel mensen die naar het Centraal Station willen, mogelijk wat gehaast, want er moet een trein gehaald worden. Hun pad wordt gekruist door heel veel fietsers en brommers. Ik vond de situatie toen al behoorlijk onoverzichtelijk. Als je nu de beschikbare ruimte gaat delen, wordt dat alleen maar erger.

Het komt nog steeds voor: plannen maken en uitvoeren zonder rekening te houden met mensen met een handicap.