donderdag 24 december 2015

MODEL

De Telegraaf had gisteren groot nieuws: Hét gezicht van de inzamelingsactie 3FM Serious Request 2015 blijkt een model. Volgens een woordvoerder van de NPO worden voor de campagnes van de radiozender altijd professionals gebruikt.

Ik maar denken dat de mensen van BNN en het Rode kruis bij de voorbereiding van de uitzending van Serious Request met een cameraploeg in de puinhopen van Aleppo, Homs en/of Damascus op zoek zijn gegaan naar een meisje dat ondanks barre omstandigheden gewoon naar school bleef gaan.

Gelukkig is er een media-ethicus die de vinger op de zere plek weet te leggen: Media-ethicus Huub Evers vindt de aanpak niet deugen. „Ik denk dat je hier toch wel het woord misleiding mag gebruiken." In welke wereld leeft die Huub eigenlijk?

Ik volg de uitzendingen van Serious Request niet echt, maar af en toe zie ik wel een stukje. Als mensen proberen geld in te zamelen voor een goed doel, moet je niet al te kritisch zijn over de middelen waarmee men dat doel tracht te bereiken. Dit is al weer de zoveelste Serious Request. Ik heb de indruk dat inmiddels het doel is: meer geld inzamelen dan de vorige keer. Ik heb het idee dat veel mensen die naar dat plein in Heerlen komen om daar euro's door de brievenbus te gooien, zich niet realiseren dat ze bezig zijn de opleiding van islamitische kinderen/toekomstige vluchtelingen te financieren.

Vanavond, geloof ik, mogen die dj's weer vast voedsel tot zich nemen en kunnen 'wij' weer eens, op kerstavond nog wel, collectief een warm gevoel hebben.