donderdag 9 augustus 2012

Heilig

Het is bijna een heilig huisje: de uitzending van Studio Sport van de NOS op zondagavond om zeven uur van de voetbalwedstrijden in de Eredivisie. Een jaar lang, geloof ik, werden die samenvattingen uitgezonden door een commerciële zender, dus onderbroken door reclames en iedereen was blij toen ze weer terugkwamen bij de NOS.

De voetbalclubs uit de eredivisie willen uit hun activiteiten zo veel mogelijk geld halen, dus hebben ze 'Eredivisie Live' verkocht aan meneer Murdoch. De voorzitter van FC Twente noemt het in Trouw fijn in zee te gaan met een zender die ook rechten heeft in de Bundesliga en de Premier League. Met de opgedane kennis kunnen wij ons voordeel doen. Ik denk niet dat Murdoch en zijn organisatie veel kennis hebben van voetbal. Het voordeel van de clubs zal dus niet liggen in het sportieve, maar in het financiële vlak.

Als het aan Murdoch ligt, heeft hij over een paar jaar de rechten op het uitzenden van voetbalwedstrijden in heel Europa in handen, inclusief de wedstrijden om de Europese bekers. Wat er wordt uitgezonden, hoeveel en op welk tijdstip, gaat hij uitmaken en je kunt er donder op zeggen dat alles voortdurend wordt onderbroken door reclame. De bobo's van de nationale voetbalbonden en van de Fifa en de Uefa zullen alles best vinden, zolang het maar geld oplevert. Ze zullen desnoods de spelregels veranderen, als meneer Murdoch vindt dat het spelletje zo attractiever wordt voor de kijkers. Maar ik vrees dat hij niet diepgaand gaat onderzoeken wat die kijkers nou echt willen. Hij heeft maar met één soort kijkers te maken. De adverteerders die naar de kijkcijfers kijken.
x