zaterdag 21 november 2015

TOTAALBELEVING

Van tijd tot tijd word ik keihard met de neus op de feiten gedrukt: ik loop vaak vreselijk achter bij eigentijdse ontwikkelingen. Zo lees ik in Het PAROOL, dat de consumenten anno nu een veranderende vraag hebben. 'Die willen steeds vaker een zogenaamde totaalbeleving: een glaasje wijn bij de kapper of kledingwinkel.'

Mijn kapper biedt mij altijd een kopje koffie of thee aan. Hoe komt het nou dat ik nog nooit gedacht heb: 'Ik zou nu best zinnen hebben in een soepele merlot bij een toastje met camembert.' (Alleen een glaasje wijn terwijl er aan mijn hoofd gefriemeld wordt noem ik nog geen totaalbeleving.)

'Winkelen verandert, dus moet de regelgeving mee veranderen. Een delicatessenzaak waar je kunt lunchen met een glas wijn moet je niet belemmeren maar faciliteren,' zegt Marja Ruigrok, fractievoorzitter van de Amsterdamse VVD, schreef Het PAROOL al eerder. Dus: Amsterdam wil meedoen met een proef van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) volgend jaar over mengvormen tussen winkels en horeca.

Hierbij mogen winkels ook alcohol schenken of verkopen en proeverijen organiseren, terwijl horecazaken producten mogen verkopen. Dat is wettelijk nu nog verboden.
 
Als ik weer eens wat nieuwe sweaters nodig heb ga ik niet meer naar Zeeman of C & A, maar naar Brasserie & Restaurant Roezemoes, want uiteraard wil de ook de Horeca haar clientèle een totaalbeleving kunnen aanbieden.

Zoals altijd wordt er niet voldoende doorgedacht. Waarom zou je bij Zeeman alleen maar zin krijgen in een glaasje wijn of een single malt? Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die pas van een totaalbeleving spreken als ze ter plekke ook kunnen voldoen aan een onbedwingbare behoefte om een half uurtje aan de conditie te werken. Het zou ook wel fijn zijn als je je nieuwe pyjama zou kunnen uitproberen terwijl je, in een bed liggend, naar een leuke dvd kunt kijken. Zeeman wil daar dan ook vast wel een glaasje wijn en een schaal popcorn bij leveren. Via je smartphone kun je dan meteen je bankzaken regelen. Ondertussen kan de pedicure ook even bezig zijn. Ongeruste MKB'ers kunnen bedenken: webwinkels zullen die totaalbeleving nooit kunnen bieden.