woensdag 28 januari 2015

RECLAME

Ik heb drie jaar in een boekhandel gewerkt. Dat was heel leuk werk. Zou ik vandaag in de boekhandel werken, dan zou ik niet blij zijn. Ik zie ze allemaal al binnenkomen: de klanten met de brandende vraag op de lippen: "Heeft u 'Hallo muur' van Erik Jan Harmens?" Waarom vragen ze dat allemaal? Omdat gisteren vier boekverkopers in DWDDrrrrr dat boek hebben uitgeroepen tot 'Boek van de maand'.

Ik koop en lees ook wel eens een boek, maar ik ga niet zitten wachten tot een of meer mensen op tv een bepaald boek aanprijzen. Ik ken die mensen niet en dus ook niet hun smaak wat betreft boeken. Een goede boekverkoper kent de smaak van zijn  (vaste) klaten en  zal hun van tijd tot tijd een boek kunnen aanraden. Daar zal hij meer tijd voor gebruiken dan de boekverkopers in DWDDrrrrr ter beschikking krijgen.Veel meer dan 'Het is een goed boek.' kunnen ze nauwelijks zeggen.

Op de website 'Must reads' las ik: "Hallo muur is een eerlijk, ontroerend en ook grappig verslag over dwalen, falen en blijven ademhalen, en een hart onder de riem voor mensen die een nieuw leven proberen op te bouwen nadat ze de bodem hebben bereikt." Het zal wel aan mij liggen, maar dat zegt me niets, want wie dit geschreven heeft weet ik ook niet.

Op zondagochtend kijk ik nog wel eens naar het VPRO-programma 'Boeken'. Daar nemen ze tenminste nog de tijd om een boek te bespreken (met de schrijver). Bij DWDDrrrrr krijgt niemand die tijd. Matthijs vindt zich al een hele piet, als hij drie korte, uit hun verband gerukte, stukjes uir 'De Vuurvogel' van Strawinsky laat horen, omdat iemand daaar filmbeelden bij gemaakt heeft. Hij kan dan roepen dat het schitterend is en zo laten blijken dat hij iets van muziek en zelfs van Strawinsky weet. Popzangers of -groepen krijgen ook nooit veel meer dan anderhalve minuut om een deel van hun laatste succesnummer ten gehore te brengen.

DWDDrrrrr krijgt steeds meer het karakter van het gratis verspreide buurtkrantje, waarin ook de redactioneel aandoende artikelen gewoon reclame zijn.