zaterdag 6 mei 2017

7

Net als veel anderen heb ik gisteren gekeken en geluisterd naar het Bevrijdingsdagconcert. Je verwacht dan muziek die inhoudelijk gerelateerd is aan bevrijding.

Ik was enigszins verwonderd toen ik bij het openingsnummer onderin het beeld de tekst "The Magnificent Seven" zag. Je moet toch wel een jaar of zeventig zijn om je dan direct te herinneren dat je de openingsmuziek te horen kreeg van een western film uit 1960  met (toen) bekende sterren als Yul Brynner, Steve McQueen, Charles Bronson  en Eli Wallach. De film gaat over zeven 'gunfighters' die een Mexicaans dorpje te hulp komen dat met sombere regelmaat door een stel bandieten wordt overvallen en geplunderd.

The Magnificent Seven had geen origineel script. Het was een remake van de Japanse klassieker "De Zeven Samoerai" van Akira Kurosawa. Waarom werd muziek uit eerstgenoemde film gespeeld? Oké, het gaat over sterken die zwakken beschermen, zoals het kleine Nederland destijds beschermd werd door het grote Amerika, Engeland en Canada. (En laten we ook de Poolse 1e Onafhankelijke Parachutistenbrigade niet vergeten.) Maar waarom geen muziek gespeeld uit films als De Aanslag of De Hongerwinter? Die had wellicht bij meer kijkers/luisteraars iets losgemaakt dan de muziek waarvoor gekozen werd.