woensdag 15 juni 2011

Post

Het is geen geheim dat het niet zo best ging met TNT Post. Er verdwijnen dus veel banen en degenen die hun baan baan behouden mogen blij zijn als ze niet in salaris achteruit gaan. Voor een deel konden ze daar bij TNT niet veel aan doen. Vanwege de e-mail wordt er nu eenmaal veel minder 'snailmail' verzonden.

Wat doet een normaal mens of een normaal bedrijf als de inkomsten achteruit gaan? Dan wordt het tijd te bekijken welke uitgaven je niet per se hoeft te doen. TNT daarentegen gaat een hoop geld extra uitgeven. Om te beginnen hebben ze hun naam veranderd. Het is nu PostNL. Dat is tot daar aan toe, maar daar hoort dan ook weer een nieuw logo bij. Dat logo moet ook bekend gemaakt gemaakt worden. Daar horen tv-commercials en andere reclame bij. De brievenbussen die een paar jaar geleden van kleur moesten veranderen, moeten weer bijgewerkt worden. Wat gaat dat allemaal kosten?

Krijgen wij met  ons allen door die nieuwe naam, dat nieuwe logo, de nieuwe huisstijl ineens de onbedwingbare aandrang weer brieven per post te versturen? Worden wij geïnspireerd door de nieuwe kreet "Morgen is vandaag"? Ik weet al niet eens wat ik me daarbij moet voorstellen. Voor de Engels sprekenden luidt die kreet overigens "Tomorrow starts today". Dat is toch wat anders. Dat weten ze bij PostNL ook wel, dus het geeft aan dat ze een copywriter de opdracht hebben gegeven 'een' kreet te bedenken. Die hoeft verder helemaal niets te betekenen, als hij maar een beetje diepzinnig klinkt.

Voor "zorgeloos" online winkelen heeft PostNL 'CheckPay' bedacht. Jij bestelt iets online en betaalt online, maar dat geld gaat niet meteen naar de leverancier, maar naar een 'tussenrekening'. Dat geld gaat pas naar de leverancier als jij bij de bezorger - na aflevering van het artikel - op zijn handcomputer een code intoetst die je per sms ontvangen hebt. Op de website van PostNL staan in verband hiermee inmiddels een slordige 40 'Veel gestelde vragen'. Uit de antwoorden blijkt dat als er iets fout gaat, dit niet aan PostNL ligt. Zouden ze bij PostNL nog nooit van Murphy's Law gehoord hebben?
x