vrijdag 7 april 2017

DESKUNDIG

Een beetje praatprogramma, of anderszins informatief programma, kan tegenwoordig niet meer zonder deskundigen. Je hebt Amerikadeskundigen, mediadeskundigen, drugdeskundigen, gezondheidsdeskundigen (al worden die meestal nog gewoon artsen genoemd) en ga zo maar door.

Ik heb me er wel eens over verbaasd dat er vrij kort na de eerste terroristische aanslagen in Europa al zo veel terrorisemdeskundigen waren. Die komen dan met enig aplomb vertellen dat terroristen vaker gebruik maken van simpele middelen, zoals een auto. De gemiddelde tv-kijker wordt kennelijk te stom geacht om zelf tot die slotsom te koemen

Gisteren kwam er tot mijn niet geringe verbazing een geheel nieuw (althans voor mij) type deskundige tevoorschijn, de reputatiedeskundige. Het ging over een commercial van Pepsi Cola die tot nogal wat protest geleid had. Dat kon wel eens nadelig zijn voor de reputatie van Pepsi vertelde een meneer die als reputatiedeskundige werd opgevoerd. Ja, je hebt een deskundige nodig om te begrijpen dat door al dat gedoe mensen gaan overstappen van Pepsi naar Coca Cola. Sommigen gaan misschien zelfs zo ver dat ze het bij een huismerk te houden. Maar die deskundige vertelde niet hoeveel Colaliefhebbers zo'n drastische stap zouden nemen, Daar zal meer onderzoek voor nodig zijn.