vrijdag 22 juni 2018

AANTREKKELIJK

De trein is een stuk vriendelijker voor het milieu dan het vliegtuig. Daar zijn we het allemaal wel over eens, toch? Dus  moeten we binnen Europa veel vaker de trein nemen i.p.v. het vliegtuig. Bij nos.nl las ik: Het kabinet wil de trein voor korte buitenlandse reizen zó aantrekkelijk maken, dat reizigers het vliegtuig laten staan.(...) Het ministerie (van Infrastructuur en Waterstaat) vroeg het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) om dertien bestemmingen te onderzoeken, allemaal binnen een straal van 800 kilometer van Amsterdam. Maar liefst acht bestemmingen bleken zeer moeilijk vervangbaar door treinreizen.

Ik heb sowieso de trein altijd al aantrekkelijker gevonden dan het vliegtuig. Ik ben aardig wat keren naar Parijs gegaan, altijd met de trein, ook toen de Thalys nog niet bestond. De laatste keer dat ik naar Londen ging, kon ik kiezen tussen boot en vliegtuig, want die tunnel onder het Kanaal moest nog gegraven worden. Ik heb diverse keren voor de boot gekozen. Als ik nu naar Berlijn moest, zou ik er niet over peinzen erheen te vliegen, al gaat er nog geen hogesnelheidstrein heen.

Als de overheid het treinreizen binnen Europa aantrekkelijker wil maken, ziet ze daar maar één manier voor: De prijzen van kaartjes voor de internationale treinen moeten flink omlaag. Nou, ze heeft daar al een goed begin mee gemaakt: "Het internationale treinverkeer loopt lichtjaren achter op de luchtvaart", schrijven topmannen Elbers en Van Boxtel. Ze kritiseren het kabinet, dat de btw op treinkaartjes wil verhogen van 6 naar 9 procent.  (Onderstreping toegevoegd.) Intussen kunnen de luchtvaartmaatschappijen de (vervuilende) kerosine  nog steeds zonder accijns aanschaffen. Over de prijs van vliegtickets wordt, anders dan voor treinkaartjes, nog altijd geen btw geheven.

Als de overheid internationaal treinreizen aantrekkelijker (=goedkoper) gaat maken, doet ze dat van onze centen. Ze moet gewoon het vliegen onaantrekkelijker (=duurder) maken. Dat betaal jij dus ook. Nou, en? De vervuiler betaalt, toch/