vrijdag 23 oktober 2015

SJOEMELEN

Oh, wat waren we boos toen we hoorden over de 'sjoemelsoftware' van Volkswagen, want onze atmosfeer wordt volgepompt met stikstofdioxide. Nou, je wordt nog veel bozer als je in een een artikel in de Volkskrant leest: Nieuwe dieselwagens mogen nog jarenlang de Europese uitstootlimiet voor het schadelijke stikstofoxide (NOx) met 200 tot 300 procent overschrijden. De Europese Commissie wil de uitstoot aan banden leggen, maar uit  standpunten die de lidstaten in Brussel hebben neergelegd, blijkt dat autoproducerende landen als Duitsland, Frankrijk en Italië zich nauwelijks iets aantrekken van de ophef rond het Volkswagenschandaal. (...) De Commissie overweegt haar voorstel te versoepelen uit vrees dat de autolanden een aanzienlijk zwakker plan op tafel leggen. Betrokken EU-ambtenaren voorspellen in dat geval 'ernstig gezichtsverlies voor de Commissie'.

Je zou kunnen zeggen: 'Volkswagen heeft niet gesjoemeld, het liep gewoon een eindje voor de muziek uit.' Tekenend is de brief van de Duitse regering waarin ze begrip vraagt voor de auto-industrie en benadrukt dat diesels niet uit het straatbeeld mogen verdwijnen.

Als we begrip moeten opbrengen voor de auto-industrie, waarom zouden we dan ook geen begrip opbrengen voor de oliemaatschappijen die graag in de Waddenzee willen boren en voor de sojaproducenten, die het ene na het andere oerbos omhakken?

En waarom zouden diesels niet uit het staartbeeld mogen verdwijnen? Wordt het straatbeeld daar minder fraai van? Ik kan me de tijd nog herinneren dat je überhaupt nauwelijks auto's op straat zag. Dat was een stuk fraaier dan nu.

PS
Zoals je hieronder ziet, wordt dit blog al behoorlijk vroeg gepubliceerd. Dat heeft een reden. Ziggo gaat tussen 6:00 en 16:00 in mijn buurt iets doen, waardoor ik mogelijk niet kan internetten, tv-kijken, radioluisteren en (vast) telefoneren. En je wil de dagelijkse Beggartalk toch niet missen?