zondag 26 april 2009

Bloot

Je hebt haar natuurlijk herkend: Anita Witzier. Ik vind haar een aangenaam ogende vrouw, maar ik zie haar niet vaak, want de programma's die ze op tv presenteert, zoals 'Memories', zijn niet de mijne. Deze foto zou vroeger op zijn minst 'ondeugend', wellicht zelfs 'prikkelend' genoemd worden, want geef toe: Anita's bloesje is tot vrij laag en redelijk wijd geopend. Het perspectief van waaruit de foto gemaakt is, is welbewust gekozen. Ik heb daar geen overwegende bezwaren tegen en de foto past goed bij de omgeving. Die omgeving is namelijk de webpagina voor een nieuw programma van de KRO, dat Anita gaat presenteren: Blootgewoon.

Je kunt je met een groepje van minimaal 6, maximaal 10 personen (familieleden, vrienden, buren, kennissen, collega's) opgeven voor deelname aan het programma. Dat groepje laat dan "door een topfotograaf" naakt een "glamourvolle fotoshoot" van zich maken. Per aflevering (dat worden er vijf) worden steeds twee van die "smaakvolle" fotoshoots getoond en mogen die blote mensen iets over een goed doel vertellen. Een vakjury kiest de mooiste foto's uit en daarvan wordt een kalender gemaakt. De opbrengst van die kalenders wordt verdeeld onder de goede doelen. De KRO noemt dit programma dan ook: "naakt met een missie".

Van dit programma word ik al bij voorbaat niet helemaal goed. Ik heb niets tegen publiek naakt. Iedereen die daar, om wat voor onduidelijke reden ook, prijs op stelt, mag mij naakt zien. In mijn 'Haagse tijd' heb ik mij diverse keren per jaar - altijd met Boukje, soms in gezelschap van vriend(inn)en - op het naaktstrand opgehouden. De keren dat ik in een sauna was, hield ik niet schroomvallig een handdoek om mij heen geslagen.

Wat stuit mij dan zo tegen de borst? De meeste mensen, ik dus ook, kijken met veel plezier via foto's, films, video's of gewoon live naar blote mensen die in hun ogen welgevormd zijn. Daar is helemaal niets mis mee. Maar het merendeel, denk ik, van die mensen peinst er niet over zichzelf even open en bloot op te stellen en/of beperkt dat tot een uiterst klein gezelschap en nauwomschreven situaties. Ik kan het ook niet helpen, maar zelf aangekleed naar geheel blote mensen kijken komt naar mijn oordeel heel dicht in de buurt van gluren en dat is geen als positief beoordeelde bezigheid.

De KRO gaat ook eens progressief doen en gaat dus een gluurprogamma maken met goede doelen als excuus. Het zal ongetwijfeld mooie kijkcijfers opleveren. In sommige kringen zal men gretig kijken om gefundeerd te kunnen zeggen dat het toch schandalig is dat een publieke omroep zo'n schunnig programma op de buis durft te brengen en kan de verspreiding van die kalender niet verboden worden? Die aangenaam ogende Anita zou een stuk in mijn waardering stijgen als zij het aandurft die vijf programma's geheel naakt te presenteren. De KRO zou in mijn ogen iets geloofwaardiger overkomen als t.z.t. de voorzitter, de programmadirecteur of een andere bobo geheel naakt bij 'De Wereld Draait Door' of 'Pauw & Witteman' komt uitleggen waarom ze met zo'n grensverleggend (voor de KRO dan) programma komen. In ieder geval staan er vijf programma's aan te komen die ik niet op mijn 'must see' lijstje zal hoeven te zetten.
x

4 opmerkingen:

  1. I like your blog.I'm waiting for your new posts.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zucht... ik word een beetje flauw van de nieuwe programma's. Waar eindigt dit? Hebben we straks dan helemaal niets meer privé?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe modern we ook worden, bloot blijft altijd een heikel iets, denk ik.
    Ik hoef het programma ook niet te zien. Waarom niet met kleding aan die goede doelen kunnen promoten?

    BeantwoordenVerwijderen