donderdag 14 september 2017

INKOOP

Stel, je hebt een deukje in je auto. Geen punt, want daarvoor ben je verzekerd. Je gaat naar jouw favoriete garage en vraagt of ze je auto kunnen herstellen. Helaas, daar kunnen ze niet aan beginnen: jouw verzekeraar heeft voor een bepaald bedrag aan reparaties bij die garage ingekocht en dat bedrag is inmiddels bereikt. Zoek maar een andere garage.

Een situatie als hierboven beschreven is niet erg waarschijnlijk, tenminste niet als het om autoschade gaat. Het is realiteit in de gezondheidszorg. Emergis, een Zeeuwse instelling voor GGZ, behandelt geen patiënten meer die bij Zilveren Kruis verzekerd zijn. In de Volkskrant las ik: Emergis zegt niet anders te kunnen dan patiënten van Zilveren Kruis te weigeren omdat de zorgverzekeraar voor dit jaar te weinig zorg heeft ingekocht. Het budget is nu op.

Is in deze situatie Zilveren Kruis nog wel verzekeraar, of is het een wederverkoper van zorg, uitgaande van de principes 'wie het eerst komt, het eerst maalt' en 'op is op'. Geldt deze werkwijze ook voor andere soorten van zorg? Je wordt bijvoorbeeld met een hartinfarct door de ambulance naar een ziekenhuis gebracht.Blijkt daar dat ze hun budget voor de behandeling van hartinfarcten al enigszins overschreden hebben. Op naar het volgende ziekenhuis?

Emergis heeft de opnamestop inmiddels beëindigd, maar heeft Zilveren Kruis ook haar werkwijze gewijzigd? Ik vind het best dat verzekeraars met zorgaanbieders onderhandelen over de tarieven die in rekening gebracht worden, maar mogen zij ook uitmaken hoeveel zorg er wordt verleend?