donderdag 17 december 2015

BONUS

Het moet niet gekker worden. Voor je het weet gaat AH adverteren met 'zorgvernieuwing' als bonus. Het plan borduurt voort op de ouderwetse buurtwinkel waar klanten hun verhaal kwijt kunnen, schrijft de VolkskrantHet gaat om een project dat deel uitmaakt van een reeks zorgvernieuwingen in Den Haag. (...) Albert Heijn gaat in twee van zijn winkels in Den Haag speciaal letten op de gezondheid en het welzijn van oudere klanten. Caissières die signalen krijgen dat ouderen bijvoorbeeld eenzaam of vergeetachtig zijn of zichzelf verwaarlozen, vragen straks of ze willen praten met een vrijwilliger van een zorgorganisatie die in de winkel aanwezig is.

De vraag "Anders nog iets vergeten?" krijgt in deze context toch een wat andere lading. Krijgen de caissières van AH nu een opleiding in het herkennen van signalen van eenzaamheid en zelfverwaarlozing? Dat vroeg ik me af. Het NOS-journaal gaf het antwoord: ze krijgen een training van maar liefst vier uur.

Ik heb een veel beter idee. Door alle bezuinigingen vallen er nogal wat ontslagen bij thuiszorgorganisaties. Hoeveel uur duurt het die mensen te trainen voor de functie van caissière bij AH?

Ik ben ook een oudere klant en de caissières bij AH kunnen direct zien dat ik niet helemaal in orde ben. Zo'n scootmobiel valt nogal op. Probleem is dat ik al geruime tijd niet meer langs caissières ga. Ik gebruik de zelfscanner en reken af op het 'zelfscanplein'. Het valt niemand op dat ik eenzaam ben en dat ik al wekenlang dezelfde broek draag. Over zelfverwaarlozing gesproken.